پرتال توریسم و گردشگری
زندگی را سفر کنیم

عبور خط راه آهن به محوطه باستانی تپه حصار دامغان آسیب می‌زند

ابوالفضل حسن بیگی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: خط ریلی راه آهن مسیر تهران- مشهد که از مسیرهای پر تردد ریلی کشور است از دل محوطه تاریخی تپه حصار دامغان در استان سمنان عبور می‌کند و با توجه به طراحی مسیر این خط ریلی از حدود ۷۰ سال قبل در زمان احداث راه‌آهن کشور، باید برای حفظ محوطه تاریخی تپه حصار در دامغان فکر جدیدی کرد.
وی با اشاره به اینکه مجموعه تپه حصار در جنوب شهر دامغان در حوالی روستای حیدرآباد در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده و قدمت آن به دوران پیش از هزاره چهارم تا هزاره نخست پیش از میلاد می‌رسد، یادآور شد: تپه تاریخی حصار از آثار باستانی و ارزشمند دامغان در استان سمنان است که باید با حفظ این میراث ماندگار برای رونق گردشگری در این شهرستان تلاش کرد.
وی خاطرنشان کرد: لرزش هایی که به واسطه تردد قطارهای تهران- مشهد، عبوری از استان سمنان که از دل تپه حصار دامغان می گذرد به وجود می‌آید به پیکره این محوطه تاریخی آسیب وارد می‌کند و این امر در کاهش استحکام این بنا تاریخی تاثیرگذار است و باید برای رفع این نقیصه برنامه های عملیاتی و جامعی وضع شود.
حسن بیگی ادامه داد: یکی از راهکارهای مهم برای حفظ این محوطه تاریخی، انتقال خطوط راه آهن از مسیر تپه حصار به مناطق دیگراست و اکنون نظرات کارشناسی برای انتقال خطوط ریلی در این منطقه در حال انجام است.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: احداث پل برای عبور قطار از دیگر اقداماتی است که می توان با تخصیص اعتبار از این محوطه تاریخی تپه حصار حفاظت کرد.
وی خاطرنشان کرد: برای افزایش اشتغال و رونق کسب و کار در استان سمنان باید به نوسازی و احیای بناها و آثار تاریخی توجه شود و در برنامه ششم توسعه اعتبار خوبی برای حفظ و احیای میراث ملموس و غیرملموس در نظر گرفته شده است.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اقدامات موثر نوسازی و رونق گردشگری در مناطق مختلف استان سمنان، ورود فعالان اقتصادی و بخش خصوصی برای سرمایه در این بخش است و باید دولت دوازدهم در این مسیر قدم های جدی تری بردارد.
به گزارش ایرنا، تپه حصار تپه باستانی با قدمت هفت هزار سال است که از سال ۱۳۱۰ مورد کاوش باستان شناسان قرار گرفته و آثاری از تمدن بشری را در دل خود دارد و شناخت بیشتر آن نیازمند تعریف فصل کاوش و انجام پژوهش های باستان شناسی است.
از جمله بزرگترین آسیب های متوجه این مجموعه، عبور خط ریل قطار از دل آن است و عبور روزانه ۸۰ رام قطار از حوزه راه آهن شمالشرق(۱) روز به روز بر دامنه تخریب آن می افزاید.
۷۳۳۹/۶۱۰۳ خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


نماینده مجلس


تپه حصار

نظرات بسته شده است.