اخبار گردشگری

صنایع دستی ایران بر بام دنیا/مریوان، سیرجان و کلپورگان جهانی شدند

به گزارش ایرنا، شورای جهانی صنایع‌دستی این هفته با ثبت سیرجان از استان کرمان به‌ عنوان شهر جهانی گلیم، مریوان از استان کردستان به‌ عنوان شهر جهانی کلاش(گیوه) و روستای کلپورگان از سیستان و بلوچستان به‌عنوان دهکده جهانی سفال موافقت کرد.
بهمن نامور مطلق روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در این باره اظهار کرد: اکنون در تعداد رشته های موجود، میزان فارغ التحصیلان دانشگاهی و تعداد شهرهای جهانی صنایع دستی مقام نخست دنیا را داریم و امیدواریم بتوانیم به زودی در صادرات و تعداد هنرمندان و شهرهای خلاق نیز مقام اول دنیا را کسب کنیم.
وی تاکید کرد: جاه طلبانه تلاش می کنیم تا بتوانیم در رشته های مختلف صنایع دستی در دنیا اول باشیم؛ این حق کشور کهن و هنرمندان توانمند ماست که چنین باشند.
نامور مطلق ادامه داد: اگر دولت کمک کند و یک اراده ملی و عمومی در کشور برای رسیدن به مقام نخست صادرات دنیا در صنایع دستی نیز که اکنون فاصله زیادی با آن داریم، ایجاد شود، اتفاق بزرگ کامل خواهد شد.
معاون صنایع دستی کشور گفت: با برنامه هایی که پیش بینی کردیم اگر این مقدمات فراهم شود این هدف، غیرقابل دست یافتن نیست هرچند زمان و حوصله و برنامه ریزی زیادی می خواهد.
وی افزود: شهرهای جهان در آستانه تحولی بزرگ و جست و جوی هویت تازه هستند، شهرها به بزرگترین فضاهای مولد برای تولید و خلاقیت تبدیل شده اند در حالیکه در گذشته فقط محل اسکان و تجارت بودند اما امروزه مهمترین کانون های جامعه بشری هستند.
نامور مطلق تصریح کرد: سازمان های جهانی نیز سعی می کنند در این دگردیسی تازه نقش موثر داشته و هر کدام طرح هایی برای شهرها ارائه دهند؛ مثلا یونسکو شهرهای خلاق را مطرح کرده است؛ بعضی شهرهای هوشمند و عده ای دیگر شهرهای سبز را مطرح می کنند و شورای جهانی صنایع دستی نیز شهرهای جهانی صنایع دستی را مطرح کرده است.
وی گفت: همه سعی می کنند شهرها را با توجه به ویژگی هایشان بیشتر به سمت هویت اصیل خود سوق دهند، بنابراین نامگذاری به معنای تولد دوباره و دادن هویت به این شهرهاست.

** برند شدن شهرهای ایران با ثبت جهانی
معاون صنایع دستی کشور گفت: کوشش می کنیم از این فضای جدید که برای شهرهای ما و صنایع خلاق ایجاد شده است، نهایت استفاده را ببریم و هویت از دست رفته شهرهایمان را به آنها برگردانده و آنها را صاحب بِرَند کنیم.
وی افزود: در واقع با نامگذاری این شهرها به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی این شهرها هم هویت تازه ای می یابد و هم صاحب نشان و برند خواهند شد و به طور مثال به عنوان شهری که کانون گلیم، کلاش یا سنگ قیمتی مرغوب هستند در دنیا معرفی می شوند.
نامور تاکید کرد: بنابراین برندسازی جهانی به نوبه خود در جاری سازی شهرها و برند کردن آن شهر در جهان نقش مهمی دارد؛ همانگونه که سفال «لالجین» اکنون یک برند جهانی شده و ما باید از این مساله برای تجاری سازی و توسعه محلی آنجا استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: معاونت صنایع دستی در ایران خیلی زود متوجه فلسفه وجودی نامگذاری های جهانی شد و سعی کرد از این فرصت ایجاد شده، نهایت استفاده را کند؛ همانطور که تا سال گذشته ایران در شهرهای جهانی، رتبه دوم را بعد از چین داشت، با این سه ثبت اخیر توانستیم مقام نخست دنیا را در شهرهای جهانی صنایع دستی کسب کنیم.
نامور در پاسخ به این پرسش که قدم های مکمل بعد از این برای بهره برداری بیشتر و بهتر از این موقعیت چه خواهد بود، نیز تصریح کرد: این که ما بحث صنایع دستی را به اسناد بالادستی کشور بردیم و در برنامه توسعه ششم به موضوع شهرهای جهانی اشاره شده، کاری است که در ایران انجام شده و در هیچ جای دنیا چنین توفیقی برای صنایع دستی حاصل نشده است.
وی ادامه داد: از نظر قانونی برای توسعه شهرهای جهانی در برنامه ششم توسعه و برنامه شورای عالی سازمان اشاره شده و خوشبختانه برخلاف برخی موارد دیگر، اکنون در ایران زیرساختهای لازم را برای توسعه شهرهای جهانی صنایع دستی داریم.
نامور تاکید کرد: دولت در معاونت صنایع دستی توانسته فرصت مناسبی را ایجاد کند و از این به بعد باید این شهرها و استانها بسیج شوند تا از این فرصت استفاده کنند و مطابق قانون، صادرات خود را ساماندهی و بازارهای جهانی را پیدا کنند.
وی یادآورشد: از این به بعد بازیگران اصلی شهرهای جهانی، مدیران، شهروندان، هنرمندان و تاجران آن شهرها هستند و گوی و میدان در دست این شهرهاست تا از این فرصت استفاده کرده و باعث رشد شهر خود و افتخار کشور ایران باشند.
به گزارش ایرنا، پیش از این مشهد به‌عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها، لالجین به‌ عنوان شهر جهانی سفال، اصفهان به‌ عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و تبریز به ‌عنوان شهر جهانی فرش دستباف ثبت‌جهانی شده بود.
روستای کلپورگان، نخستین دهکده جهانی است که در این زمینه به ثبت جهانی رسیده است.
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** خبرنگار: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


شهرهای جهانی


بهمن نامور مطلق