اخبار گردشگری

حمام تاریخی دیلمان ، جاذبه ای در انتظار گردشگر

به گزارش ایرنا، حمام تاریخی دیلمان که به نام حمام میربلوک نیز شهرت دارد در دوره ی قاجار توسط میرزا علی اکبر میربلوک از زیر خروارها خاک بیرون کشیده شده و با حمایت مالی شخصی وی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است .
بنای حمام پس از مرمت برای جلب و جذب گردشگر در اختیار شهرداری شهر دیلمان قرار گرفته تا از آن به عنوان موزه ای برای مردم شناسی و گردشگری استفاده شود.
بنا دارای یک صحن مرکزی هشت ضلعی است که چهار ضلع بزرگ و چهار ضلع کوچک آن به صورت یکی در میان قرار گرفته اند . در یکی از اضلاع بزرگ خزینه آب گرم و در سه ضلع دیگر ، سه سکو به چشم می خورد .
درهایی که در هریک از اضلاع کوچک تعبیه شده اند به گرم خانه ، سرد خانه ، سربینه یا رختکن و تنویر خانه باز می شود.
سابقا سه پله به طرف پایین حمام امتداد داشت که افراد از طریق آن به داخل حمام می رفتند و یک حوض آب سرد برای شستن پا در جلوی سربینه یا رختکن تعبیه شده بود که توسط مردم محلی قسمت سربینه درگاه ورودی تخریب شده است . تون یا آتشدان حمام در پشت بنا ساخته شده و گرم خانه در بالای تون و خزینه حمام مابین گرم و سرد خانه ساخته شده بود.
نورگیرها در بالای گنبد حمام قراردارند و به علت در دسترس نبودن شیشه ی شفاف ، از سنگ و مرمر شفاف برای عبور نور استفاده می شده ، آب حمام را به وسیله ی لوله هایی سفالین (تنبوشه) به مخزن انتقال می دادند.
در گذشته حمام دیلمان برای شست و شو و استحمام آزاد ساکنان دیلمان و کاروانیان و مسافران مورد استفاده قرار می گرفت.
این حمام با توجه به موقعیت کوهستانی و اقلیم سرد منطقه جزء بناهایی محسوب می شود که با شرایط خاص کوهستانی طراحی و ساخته شده است و به عبارتی بیشترین توجه به مسئله آب و هوا و سرما و مقابله با آن معطوف شده است . این بنا دارای ساختار ساده ولی بی پیرایه ای است که بیشترین سعی معمار آن به استحکام و عوامل کاربردی معطوف بوده.
شالوده اصلی بنا از سنگ و دیوارهای آن از جنس آجر و ملات به کار رفته در آن ساروج می باشد.
در کاوش این حمام ۲ عدد سکه فلوس و تعداد زیادی کاشی و سفال به دست آمده که در تعیین قدمت حمام و مشخص کردن تزئینات آن نقش به سزایی داشته است .
محمد باقری مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سیاهکل در مورد قدمت حمام به خبرنگار ایرنا گفت: براساس کاوش های انجام شده بنای حمام در دوره ی حکومت محلی کیایی ساخته شده است. مقر حکومت کیایی ها لاهیجان بوده است که بعدها این سلسله محلی توسط صفویه سرنگون می شود و آثار به جا مانده از آنها به صفویه نسبت داده شده است.
وی ادامه داد : حمام حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد و سال ۸۳ در دو مرحله کاوش هایی به سرپرستی دکتر میر صالحی صورت گرفت که قسمت های غربی حمام از زیر خاک بیرون آورده شد.
باقری یاداور شد : سطح زمین توسط میراث از مردم خریداری شده و کارهای کاوش به وسیله ی بیل و کلنگ صورت گرفت اما هنوز معتقد هستیم که قسمت هایی از حمام زیر خاک مدفون است و نیاز به کاوش دارد.
وی در مورد نیاز دوباره به مرمت این حمام نیز افزود: مرمت کلی حمام انجام شده است اما به مرمت جزئی خصوصا در سقف نیاز دارد.
باقری با اشاره به این که حمام قبل از اینکه میراث سراغش برود به مخروبه ای مملو از زباله تبدیل شده بود گفت: چندین کامیون خاک با بیل و کلنگ برداشت شد و پس از مرمت در اختیار شهرداری قرار گرفت .
گفته می شود حدود ۴ حمام تاریخی در دیلمان قرارداشته اما آنچه اکنون باقی مانده تنها بنای همین حمام تاریخی است.
امید است که با حفظ این حمام و دیگر بناهای قدیمی تاریخ و میراث فرهنگی مان را از گزند روزگار مصون بداریم .
گزارشگر : لیدا حاجی پور**انتشار دهنده : بابایی
۷۲۹۷/ ۶۰۳۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


تاریخی


گیلان