اخبار گردشگری

باغ های تاریخی بیرجند؛ پیدا و پنهان

به گزارش ایرنا وجود آثار تاریخی متعدد و جاذبه های طبیعی همچون کویر، خراسان جنوبی را در ردیف استان های شاخص در این حوزه جای داده و باغ و عمارت اکبریه بیرجند نیز در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است.
۱۱۹ باغ تاریخی شناسایی شده در خراسان جنوبی که ۶۵ باغ آن در فهرست آثار ملی و یک باغ در فهرست میراث جهانی ثبت شده، نمادی از ذوق و هنر معماری ایرانی و اسلامی را به تصویر می کشد و با قرار گرفتن در حاشیه کویر زینت بخش شهر و روستاهای منطقه نیز شده است.
توسعه صنعت گردشگری خراسان جنوبی با معرفی چنین باغ هایی موجب رشد اقتصادی و ایجاد شغل در استانی می شود که سومین استان پهناور ایران به شمار می رود و خلق ثروت از منابع خدادادی و طبیعی راهگشای بسیاری از محرومیت ها و مشکلات است.
ارگ کلاه فرنگی که در مرکز شهر بیرجند واقع شده، ظرفیت بزرگی برای توسعه گردشگری محسوب می شود که به دلیل کاربری اداری در دسترس نبوده و به درستی از آن بهره برداری نشده است.
بدیهی است لازمه توسعه گردشگری و استفاده از ظرفیت باغ های تاریخی، خروج این اثرها از کاربری اداری و تبدیل آنها به کاربری گردشگری است.
با توجه به شرایط خراسان جنوبی به لحاظ خشکسالی متوالی، محرومیت و فقر، باید از ظرفیت اماکن و باغ های تاریخی برای درآمدزایی و اشتغالزایی استفاده شود.
مدیر پایگاه باغ های تاریخی خراسان جنوبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بهترین گزینه در احیای باغ های تاریخی، احیای کاربری اولیه آن است، یعنی باغ ایرانی، باغ ایرانی بماند.
محمدعلی جنتی فر افزود: باغ های تاریخی استان به عنوان نمونه منحصر به فرد از معماری در مناطق کویری خراسان به یادگار مانده اند.
وی اظهار کرد: این باغ ها نشانه ای از نبوغ مهندسی و هنر معماران ایرانی است که با شناخت و تمرکز بر داشته های زمین، با استفاده از تکنیک حفر قنات، دسترسی به آب های زیرزمینی را آسان کرده و با هنر و ذوق سرشار خود، معماری، آب و گیاه را در کنار هم جمع کرده و هنری والا به نام باغ ایرانی خلق کرده است.
وی گفت: با توجه به وجود تعداد زیادی باغ تاریخی در استان، خراسان جنوبی می تواند مقصد گردشگران برای بازدید از باغ های ایرانی باشد.
استاندار خراسان جنوبی نیز اوایل امسال در بازدید از باغ های شوکت آباد و امیرآباد بیرجند از شرایط نامطلوب این ۲ اثر تاریخی که در زمره باغ های ایرانی قرار دارد، انتقاد کرد.
سید علی اکبر پرویزی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفته بود: کمیته ای مامور رفع سریع مشکل این باغ تاریخی می شود تا به زودی برای مردم قابل بهره برداری باشد.
وی افزود: همچنین باغ تاریخی امیرآباد بیرجند مدت ها بدون توجه به حال خود رها شد و به لحاظ حقوقی و مالکیتی، از طرف بنیاد مستضعفان به دانشگاه بیرجند فروخته شد که باید این اثر باستانی تعیین تکلیف و سامان داده شود.
استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر هزینه ای هم انجام شود باید برای استفاده مردم باشد، اگر قرار است هزینه ای انجام شود اما مورد استفاده مردم نباشد دلیلی برای سرمایه گذاری و هزینه وجود ندارد.
وی گفت: به لحاظ حقوقی دانشگاه بیرجند، استانداری خراسان جنوبی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با جمع بندی همه موارد بخش میراث فرهنگی آن را از دیگر بخش ها جدا و کاربری آن را مشخص کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم دوم شهریور امسال در جمع خبرنگاران گفت: ۲ باغ تاریخی استان از جمله اکبریه و رحیم آباد بیرجند که در گذشته استفاده اداری می شد تخلیه شده و در اختیار هنرمندان صنایع دستی و امور فرهنگی و هنری قرار گرفت.
حسن رمضانی در این نشست افزود: از سال گذشته تاکنون ۷۸ بنای تاریخی در سراسر استان به صورت مشارکتی با مالک آن مرمت شد که برای هر بنا مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال از محل سازمان میراث فرهنگی هزینه شده است.
وی بیان کرد: کارنامه دولت تدبیر و امید در بخش مرمت بناهای تاریخی استان به صورت مشارکتی قابل قیاس با سال های قبل نیست.
باغ شوکت آباد و عمارت وسط آن هنرمندی معماران دوره قاجاریه را نشان می‌ دهد که از نظر معماری، فضاهای احداث شده در باغ و عمارت شوکت آباد دارای ویژگی خاصی است که در دیگر نمونه‌های مشابه آن کمتر می‌توان یافت.
فضاسازی در این باغ با هماهنگی خاصی انجام شد که بیانگر وجود طرح و نقشه از قبل تعیین شده برای ساخت بناست.
همچنین باغ امیرآباد بیرجند ۱۴ هکتار مساحت داشته و مربوط به دوران زندیه است؛ این باغ دارای یک کوشک بوده و در گذشته برای پذیرش میهمانان مورد استفاده بوده است.
ارگ کلاه فرنگی بیرجند نیز یکی از آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در گذشته به نام های دیگری همچون ارگ حسام الدوله، قصر بی بی عروس و ارگ سرکار نیز شهرت داشت.
قسمت ورودی ارگ جلوتر از طبقه همکف ایجاد شده که با چندین قوس طاق های زیبایی را در بنا به وجود آورده است.
باغ های یادشده به لحاظ معماری و قدمت تاریخی جاذبه های زیادی دارد و اگر سرمایه گذاری مناسب توسط بخش خصوصی فعال و زمینه استفاده فراگیر از آنها برای مردم ایجاد شود به توسعه گردشگری استان و احیای میراث فرهنگی کمک می کند.
تاکنون بیش از ۸۱۶ اثر میراث فرهنگی، تاریخی، طبیعی و گردشگری استان خراسان جنوبی در فهرست آثار ملی و سه اثر در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.
سه اثر شامل مجموعه باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس و بیابان لوت (مشترک بین خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان) در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید که بیابان لوت و مجموعه قنات بلده فردوس استان سال ۹۵ در فهرست آثار جهانی ثبت شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7559*3028*
گزارش: امیرشاهین نایبی فر * انتشار: رسول محمدحسنی

انتهای پیام /*


فرهنگی


باغ های ایرانی


گردشگری


بیرجند