اخبار گردشگری

سردر جدید دانشگاه صنعتی شریف رسما گشایش یافت

به گزارش گروه اخبار فرهنگی ایرنا سردر دانشگاه صنعتی شریف که توسط شهاب الدین ارفعی ، طراحی شده است در آستانه پنجاه ساله شدن این دانشگاه افتتاح شد.
چند روز قبل این سردر بطور غیر رسمی به عنوان معبر اصلی این دانشگاه مورد استفاده قرار گرفت.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف در این آیین به بیان گزارشی از وضعیت دانشگاه پرداخت و گفت: پس از پنجاه سال از تاسیس دانشگاه صنعتی شریف، اکنون بیش از ۵۰ هزار دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این مرکز پرورش یافته اند و بیش از ۲ هزار تن از اعضای هیات علمی کل دانشگاههای کشور حداقل یک مقطع تحصیلی را در این دانشگاه سپری کرده اند.
محمود فتوحی اضافه کرد: در ۱۵ سال گذشته بیش از ۹۰ نفر از ۱۰۰ نفر برتر کنکور این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کرده اند.
او اذعان داشت: به دنبال پنجاهمین سال تاسیس دانشگاه صنعتی شریف، شورای راهبردی به منظور برنامه ریزی و ترسیم مسیر آینده تشکیل داده ایم تا بتوانیم بیش از گذشته در جهت توسعه پایدار جامعه قدم برداشته و همچون گذشته دانشگاهی پیشگام و الگوساز در سطح ملی و بین المللی باشیم.
وی یادآور شد : هدف ما سرآمد بودن در سه محور؛ آموزش، پژوهش و اثربخشی اجتماعی است و تصمیم داریم تا ضمن حفظ و ارتقای کیفیت آموزشی، در جهت راه اندازی دوره های میان رشته ای فعالیت داشته باشیم.

** گزارشی از روند برگزاری مسابقه، طراحی و ساخت سردر دانشگاه صنعتی شریف
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف در پاییز و زمستان سال ۱۳۹۳ یک شرکت مهندسین مشاور پذیرفته شد تا مسابقه طراحی سردر دانشگاه صنعتی شریف را برگزار نماید. کمیته برگزار کننده در ابتدا و بر اساس ضوابط دبیرخانه دائم مسابقات معماری و شهرسازی، ساختار مسابقه را مشخص نمود و در مرحله بعد بیش از ۲۰ معمار برجسته به عنوان نامزد شرکت این مسابقه انتخاب شدند که در نهایت از این میان ۱۰ معمار انتخاب شدند که دو نفرشان انصراف دادند.
جهانگیر درویش، فواد رفیعی، صالح حاج میری، محمدحسن مومنی، محمدرضا عشقی، علی اکبر صارمی، شهاب الدین ارفعی و نظام عامری ۸ معمار برجسته ملی و بین المللی بودند که توسط کمیته ی برگزاری مسابقه دعوت شدند.
در این مسابقه به شرکت کنندگان توصیه شده بود تا امید به آینده و کرامت انسانی را در طراحی هایشان لحاظ نموده و مشخص باشد که این اثر در قرن ۲۱ ام و در ایران ساخته شده است.
هیئت داوران متشکل از؛ بهشتی، کلانتری و طالبیان از مفاخر معماری ایران ، در جلسه قضاوتی که روز ۱۳ خرداد ۹۴ در دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید بدون دخالت مسئولین دانشگاه یا مدیر مسابقه به قضاوت آثار پرداختند و دو طرح ارایه شده توسط شهاب الدین ارفعی و فواد رفیعی مشترکاً رتبه‌ نخست را کسب نمودند و طرح مهندس صالح حاجی میری رتبه سوم را به خود اختصاص داد.
مساحت زمین تحت پوشش سردر معادل ۲۶۵ متر مربع بوده که ابعاد کلی آن (اگر مستطیل فرض کنیم) ۲۹×۷ متر و ارتفاع آن ۱۲ متر می باشد و به دلیل پیش آمدگی های تراز فوقانی، فرم غیر هندسی در پلان را ایجاد می کند. همچنین؛ طبقات سردر در دو جناح واقع شده است. تجهیزات بالارونده نرده در زیر زمین و محل استقرار نگهبان، اتاق کنترل و پایش در دو سوی ورودی در طبقه اول قرار دارد. در طبقه دوم نیز محل استراحت نگهبانان پیش بینی شده و کل مساحت زیربنای مجموعه ۸۴۸ مترمربع می باشد.
فراهنگ**۹۱۸۷**۱۵۴۰**۱۸۲۳
دریافت: حمید بحرینیان* انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


دانشگاه شریف


سردر جدید


افتتاح رسمی