اخبار گردشگری

سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای طراحی بازار شمس السلطنه نراق تخصیص یافت

علی بیات روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کار اجرای طراحی شهری خیابان امام خمینی(ره) نراق در محدوده ورودی بازار تاریخی این شهر از نیمه دوم مردادماه سال جاری کلید خورد.
وی اظهار کرد: این طرح با رویکرد ساماندهی بناهای محور بازار تاریخی نراق، مناسب‌سازی محیط شهری، ساختمان‌ها و فضای شهری برای عبور و مرور معلولان تهیه شده است.
وی بیان کرد: با این طراحی جدید، بازار نراق به عنوان یکی از عناصر قدیمی پهنه محور تاریخی کاشان – قم معرفی می شود.
مدیرشهرسازی و معماری راه وشهرسازی استان مرکزی گفت: طراحی شهری محدوده بازار تاریخی نراق تا پایان امسال تکمیل می شود.
بیات گفت: با پیگیری مستمر طرح ویژه جامع شهری نراق از توابع دلیجان و استان مرکزی پس از ۲ سال تصویب در شورای عالی شهر سازی و معماری، از سوی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به استانداری مرکزی در تیرماه امسال ابلاغ شود.
بازار نراق که به شمس السلطنه شهرت دارد از جاذبه های تاریخی و گردشگری این شهر تاریخی و از شاهکارهای معماری عصر قاجاریه است.
این بازار بهترین دلیل و گواه بر رونق کسب و تجارت گذشته در نراق است چرا که این شهر تاریخی از مناطق در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و به لحاظ واقع شدن در مسیر شهرهای بزرگی چون کاشان، اصفهان، اراک و همدان در گذشته یکی از کانون های تجارت در منطقه محسوب می شده است.
این مجموعه شامل یک راسته بازار، چهار سوق، تاجرسرا و کاروانسرا است که طول تقریبی آن ۲۰۰ متر و در راستای خیابان اصلی شهر شرقی، غربی احداث شده است و مصالح به کار رفته در این بنا آجر، سنگ و خشت خام است.
طاق چار سوق بازار شمس السلطنه دارای شمسه با کاشی هایی به رنگ فیروزه و سرمه ای است.
نراق از توابع شهرستان دلیجان شهری باستانی با قدمتی ۲ هزار ساله است که از مجموع ۱۴۰ هکتارعرصه شهری آن، ۲۰ هکتار حوزه کالبدی بافت تاریخی است.
۷۲۷۷/ ۶۰۱۳/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


شهرسازی


بازار شمس السلطنه


نراق