اخبار گردشگری

مومدحسن، امامزاده ای در دل طبیعت بکر لرستان

به گزارش ایرنا بارگاه امامزاده محمد‌ بن‌ حسن یکی از مکان‌ ‌های زیارتی و گردشگری شهرستان الیگودرز در جنوب شرق استان لرستان واقع شده و هر ساله میزبان زائران و گردشگران بسیاری از نقاط مختلف لرستان و ایران است.
عشق و ارادت به اهل بیت(ع) در دل مردم این دیار یک دست شیعه جاودانه است به طوریکه بسیاری از بیماران و گرفتاران با طی مسیری طولانی و سخت گذر با آمدن در کنار این بارگاه نورانی با دعا و استغاثه در پی برآورده شدن حاجات خود هستند.
مردم این منطقه به کرامت و بزرگی این امامزاده اعتقاد خاصی دارند و همواره جمعیت زیادی از استان ‌های همجوار و دیگر مناطق کشور برای زیارت این امامزاده بزرگوار به شهرستان الیگودرز سفر می‌ کنند ضمن آنکه وجود مناظر زیبای طبیعی و کوهستانی در مسیر این بارگاه، شرایط خاصی را برای تفریح گردشگرانی که به این منطقه سفر می ‌کنند، فراهم کرده است.
این امامزاده در فاصله ۱۳۰ کیلومتری از شهر الیگودرز قرار دارد. مسیر منتهی به مقبره امامزاده محمد بن حسن جاده‌ ای خاکی و کوهستانی است که البته مقداری از این جاده روستایی آسفالت است.
آرامگاه این امامزاده در یک زمین نسبتا هموار قرار گرفته که اطراف آرامگاه را کوه ‌ها و درختان بلوط پوشانده است.
برای زیارت امامزاده مومدحسن باید پس از خروج از شهر الیگودرز به سمت محور اصفهان حرکت کرد و پس از رسیدن به سه راهی شول‌ آباد بزنوید تابلوی بزرگ سد رودبار لرستان دیده می شود؛ پس از مشاهده این تابلو باید به سمت جاده فرعی شول ‌آباد بزنوید رفت و از جاده اصلی خارج شد؛ زائران پس از عبور از روستا‌های جوشان و ززم به روستای برم و پس از فاصله کوتاهی به خان ‌آباد می ‌رسند.
در مسیر این امامزاده مناطق زیبایی چون آبشار آب سفید، قبرستان باستانی بزنوید(بزنوی)، دورنمای سد رودبار، سه پلان پل بزرگ خرپایی و کوه قالی کوه وجود دارد.
محمد ‌بن ‌حسن (ع) که از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است از سالیان دور ملجا و مامنی برای شیعیان و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت بوده است.
زوار این امامزاده از اول اردیبهشت هر سال تا آذرماه می‌ توانند به منطقه معنوی و پر از نعمت‌ های الهی سفر و از آن‌ ها لذت ببرند.
هر ساله شاهد حضور زائرانی از سراسر کشور به ویژه اصفهان، خوزستان، قم، اراک و چهارمحال و بختیاری در این امامزاده هستیم.
در گذشته برخی از زائران و گردشگران با پای پیاده حدود یک کیلومتر به امامزاده مانده پس از عبور از دره ای تنگ و باریک به امامزاده محمد بن حسن می رسیدند.
آبشار دوقلو که به زبان محلی بُرد اُو (بُرد به معنای سنگ و اُو به معنای آب) سرازیر می‌ شود و ارتفاع آن حدود ۵۰ متر است، در ضلع شرقی امامزاده محمد بن حسن (مومد حسن) قرار دارد و آبشار دیگری در فاصله ۲۰۰ متری آبشار دوقلو قرار دارد که پس از سرازیر شدن از کوه در سراشیبی کوه سرریز می ‌شود و منظره جالبی بوجود می‌ آورد.
امامزاده محمد بن حسن از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) بوده و مورد تائید قرار گرفته است.
فرماندار الیگودرز در خصوص اقدامات انجام شده برای تسهیل در تردد زائران امامزاده مومدحسن به خبرنگار ایرنا گفت: ۳۷ کیلومتر از ۱۳۰ کیلومتر مسافت الیگودرز تا امامزاده خاکی است.
احسان جهانیان افزود: جاده دسترسی این امامزاده از دهستان بزنوید به طول ۵۲ کیلومتر است که ۱۵ کیلومتر آخر آن از سمت امام زاده به سمت بزنوید آسفال شده است.
وی اظهار کرد: طی بازدید اخیر استاندار لرستان از راه دسترسی امامزاده قرار شد ۱۵ کیلومتر از این راه توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه و ۲۲ کیلومتر دیگر از طریق اعتبارات استانداری لرستان آسفالت شود.
معاون توسعه و پشتیبانی منابع انسانی اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان نیز از آغاز عملیات اجرایی زائرسرای امامزاده محمد حسن الیگودرز خبر داد و گفت: این زائرسرا با زیربنای یکهزار و ۱۷۹ مترمربع برای رفاه حال زائران در نظر گرفته شده است و پیش بینی می شود طی ۶ ماه در ۲ طبقه به بهره ‌برداری برسد.
حسین میردریکوند افزود: سالانه بیش از سه میلیون زائر به امامزاده محمد حسن الیگودرز سفر می کند به همین خاطر در تلاشیم مسیر دسترسی این امامزاده هرچه سریعتر با کمک دستگاه های مربوطه تکمیل شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان نیز با بیان اینکه تنها هشت ماه از سال را می‌ توان به زیارت امامزاده رفت، گفت: زائران از اول اردیبهشت هرسال تا آذر ماه می ‌توانند به منطقه معنوی و پر از نعمت ‌های الهی امامزاده محمدبن حسن سفر کنند.
حجت‌ا لاسلام مرتضی خاکباز با بیان اینکه این امامزاده در سن نوجوانی به شهادت رسیده است، یادآور شد: آرامگاه این امامزاده در یک زمین نسبتا هموار قرار گرفته که اطراف آرامگاه را کوه‌ ها و درختان بلوط پوشانده است.
۹۸۷۲/۳۰۲۲
خبرنگار: اله یار محمودی فر ** انتشاردهنده: احسان کردی

انتهای پیام /*


فرهنگی


امامزاده مومدحسن


زیارت


طبیعت لرستان