اخبار گردشگری

داوطلبان مرمت و پاکسازی محوطه های جهانی مهریز تجلیل شدند

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این مراسم گفت: مشارکت گروه های داوطلب از ایران و جهان برای مرمت و پاکسازی محوطه های تاریخی و فرهنگی که جهانی هستند حرکتی ارزشمند است.
فاطمه دانش افزود: حضور گردشگران داخلی و خارجی در یزد و شهرستان مهریز برای فعالیت های عمرانی نقش مهمی در حفظ و نگهداری آثار و ابنیه جهانی در استان دارد.
۱۶ گردشگر داخلی و چهار گردشگران خارجی از فرانسه ، بلژیک و ایتالیا با همراهی تعدادی از میراث دوستان ایرانی در قالب کمپین داوطلبان میراث جهانی به مدت ۱۵ روز نسبت به پاکسازی و مرمت باغ جهانی پهلوانپور و قنات حسن آباد اقدام کردند.
حفظ و حراست از بناهای تاریخی و فرهنگی به خصوص در ابعاد جهانی آن از مهمترین اهداف و اولویت های راه اندازی و حضور داوطلبان ایرانی و جهانی در این کمپین بود.
باغ پهلوانپور و قنات حسن آباد مشیر دهنو در شهرستان مهریز در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است .
استان یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و دارای افزون بر ۶ هزار اثر تاریخی است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
این استان اکنون در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.
مهریز دارای افزون بر ۵۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی است .
مرکز شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است.
۷۵۳۶*۲۰۴۷* خبرنگار: کاظم سبحان زاده**انتشار: عباسقلی اشکورجیری*

انتهای پیام /*


فرهنگی


پاکسازی بنا


داوطلبان


شهرستان مهریز