اخبار گردشگری

شایستگی مبل و منبت ملایر برای ثبت جهانی/ همدان در صنعت گردشگری پیشرو است

به گزارش ایرنا محمدناصر نیکبخت شامگاه چهارشنبه در آیین جشن مردمی جشنواره ملایر، شهر ملی منبت جشن ملایر با بیان اینکه شهر ملی مبل و منبت تنها مختص ملایر نیست، بلکه باید همه ترازها و ظرفیت های استان همدان نیز در این جشن معرفی شود اظهار کرد: باید همه توانمندی ها و پتانسیل های استان همدان به کشور و دنیا معرفی شود.
وی با بیان اینکه همدان فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران دارد بیان کرد: گردشگری محور توسعه استان همدان است که باید در معرفی و شناساندن این حوزه بیش از گذشته تلاش کنیم.
نیکبخت صنایع دستی را میراث ایرانیان دانست و گفت: امروز دنیا از مدرنیته خسته شده و توجه خاصی به سمت سنت های گذشته همچون هنرهای دستی پیدا کرده است.
وی همدان را یکی از استان های پیشرو در صنعت گردشگری و صنایع دستی دانست و اظهار کرد: از ۲۵۰ رشته صنایع دستی در کشور ۱۵۰ رشته مختص این استان است.
استاندار همدان با تاکید بر اینکه این تعداد صنایع دستی قابل احترام و معرفی است خاطرنشان کرد: در این راستا حدود ۱۲ رشته صنایع دستی استان همدان که در گذشته به فراموشی سپرده شده بود، احیا شد.
نیکبخت در خصوص صنعت مبل و منبت ملایر نیز بیان کرد: علاوه بر این هنر، ملایر بسیاری از صنایع دستی ارزشمند دیگری را در خود جای داده که نمونه بارز آن مروار بافی و فرشبافی است که باید تقویت و احیا شود.
وی همچنین خدمات دولت تدبیر و امید در حوزه صنایع دستی را قابل تقدیر خواند و ثبت لالجین به عنوان شهر جهانی سفال، ثبت ملایر به عنوان شهر ملی منبت و دادن نشان جغرافیایی به تویسرکان را از جمله این اقدامات برشمرد.
نیکبخت با تبریک فرا رسیدن عید غدیر خم گفت: غدیر را باید به عنوان بزرگترین دستاورد گرامی بداریم چراکه اگر غدیر نبود ما ادامه ولایت معصومان(ع) و دین را نداشتیم.
نخستین جشنواره ملایر، شهر ملایر مبل و منبت روز چهارشنبه با حضور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد که تا ۲۴ شهریور ماه ادامه دارد.
اردیبهشت ماه امسال با دستور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی ایران به ثبت رسید.
در حال حاضر حدود هشت هزار کارگاه تولید مبل و منبت شناسنامه دار در شهرستان ملایر فعال است و بیش از چهار هزار و ۳۰۰ تن به صورت مستقیم و بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تن به صورت غیر مستقیم در این صنعت فعالیت می کنند.
ملایر قطب تولید مبل و منبت کشور است و با وجود بیش از ۱۰۰ نمایشگاه در بازار مبل این شهر، سالاانه بین ۷۰ تا ۸۰ هزار دست مبلمان در این شهرستان تولید و به داخل و خارج از کشور صادر می شود.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
۷۵۲۸/۲۰۸۷
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: زهرا پیرنیا

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


جشنواره مبل منبت ملایر


استاندار همدان