اخبار گردشگری

'مرکز تحقیقات زبان فارسی' از اسناد پیوند عمیق ایران و پاکستان حراست می کند

به گزارش روز شنبه ایرنا، همزمان با بازدید خانم ‘مریم اورنگزیب’ از مرکز یاد شده، ‘مهدی هنردوست’ سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان نیز با هدف تاکید بر ضرورت توجه بیشتر دو کشور بر حراست حداکثری از میراث گرانبها و گنجینه بی نظیری از دهها هزار جلد کتاب های نسخ خطی و چاپ سنگی مربوط به قرون گذشته به زبان های فارسی، عربی و اردو و کتاب های تخصصی زبان و ادبیات فارسی، در این مرکز حضور یافت.
طی سالیان اخیر، این نخستین بار است که یک مقام عالی پاکستان در سطح وزیر از این مرکز بازدید می کند و حضور وزیر میراث ملی پاکستان در مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان و قول های مساعدی که وی درباره همکاری طرف پاکستانی برای احداث ساختمانی جدید و مناسب برای نگهداری از این گنجینه گرانبها داد، گام مهم و موثر در راستای حفظ یکی از ارزشمندترین میراث مشترک دو ملت برای نسل های آینده و به عنوان یکی از محکم ترین سندهای پیوند قلبی و عمیق میان دو ملت و دو کشور دوست و همسایه محسوب می شود.
خانم مریم اورنگزیب پس از بازدید از سالن های مختلف مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان، در ملاقات با مهدی هنردوست سفیر کشورمان و عیسی کریمی مسئول مرکز یاد شده، ضمن ابراز شگفتی و خرسندی از وجود چنین گنجینه تاریخی و فرهنگی ارزشمندی در پایتخت کشورش که با همکاری جمهوری اسلامی ایران از آن نگهداری و حراست می شود، تاکید کرد که دولت پاکستان از هیچ تلاشی برای ارائه تسهیلات لازم جهت احداث ساختمان جدید و مناسب نگهداری این کتاب ها، دریغ نخواهد کرد.
شهاب الدین دارایی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و علی آقانوری مسئول خانه فرهنگ ایران در شهر روالپندی نیز در این ملاقات حضور داشتند.
وزیر میراث ملی پاکستان با اشاره به اینکه کشورش و جمهوری اسلامی ایران از روابطی دوستانه و برادرانه برخوردارند، تقویت همکاری های فرهنگی میان دو کشور را لازمه حفظ و گسترش مناسبات همه جانبه بین دو کشور همسایه دانست.
مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان بر اساس یک موافقتنامه میان سفارت ایران و وزارت آموزش علمی پاکستان سال ۱۳۵۰ هجری شمسی فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و این فعالیت تا امروز ادامه دارد.
حدود ۱۷ هزار و ۳۳۰ جلد نسخ خطی و بیش از ۹ هزار جلد کتاب چاپ سنگی مروبط به قرون گذشته در این مرکز نگداری می شود.
آساق**۱۷۲۳ – انتشار دهنده: محمدرضا منافی

انتهای پیام /*


فرهنگی


پاکستان


ایران


مرکز تحقیقات زبان فارسی