اخبار گردشگری

آبشار شلماش سردشت، فرصت گردشگری مغفول مانده

به گزارش ایرنا، هر روز که به علم بشر افزوده می شود بیشتر تاثیر آب را بر اعضای بدن انسان شاهد هستیم که در کم کردن بیماری های پوستی، تسکین درد ها، بهبود زخم ها و از همه مهمتر ارتقای سلامت روان نمود عینی می یابد.
آبشار همیشه خروشان ‘شلماش’ با سرچشمه گرفتن از کوهستان های بلند منطقه محیط طبیعی و چشم انداز زیبایی را از ترکیب جنگل، رودخانه و کوهستان در شهرستان سردشت به وجود آورده است.
این آبشار در دره ای عمیق با قابلیت دسترسی آسان با خودرو و سایر وسایل نقلیه دیگر و همچنین در مسیر روستای گردشگرپذیر ‘آلان’ و بازارچه کالاهای مرزی ‘اشکان’ قرار گرفته است.
سه آبشار با ارتفاع هایی متفاوت و پشت سر هم شلماش را به بزرگترین و چشم نوازترین آبشار آذربایجان غربی و کشور تبدیل کرده است.
به گفته صلاح محمدی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سردشت در پنج ماهه امسال حدود ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر از این آبشار بازدید کرده اند.
در قسمت ورودی آبشار محوطه بزرگی برای پارکینگ و اقامت مسافران و گردشگران تعیین شده است که توسط زمین دار بومی اداره می شود و در آن امکاناتی همچون سرویس های بهداشتی، فروشگاهی برای خرید ملزومات، و سکوهایی برای نصب چادر تعبیه شده است.
محمد اسدی یکی از بازدیدکنندگان از آبشار شلماش می گوید: امنیت و جاذبه آبشار شلماش سبب شده تا فرسنگ ها دورتر، از استان اصفهان به همراه خانواده و جمعی از دوستان به سردشت سفر کنیم و ۲ شب اقامت در این محیط زیبا را تجربه کنیم.
درختان در هم تنیده گردو، انار، انگور و نیز درخت های بی ثمر سایع افکن شامل چنار، بلوط و مازوج در میانه راه، محوطه پارکینگ را به آبشار وصل کرده است که با عبور از آن و پیمودن حدود ۲۰ متر به اولین آبشار می رسیم.
با محوطه سازی، نرده گذاری و ایجاد پله توسط شهرداری مشاهده هر سه آبشار در ارتفاع بیش از ۲۰۰ متر در دره ای عمیق و جنگلی آسان شده است.
پله ها و سکوهای نزدیک آبشار به گونه ای طراحی شده اند که می توان در نزدیک ترین حالت هر سه آبشار را دید و حتی قسمتی از آب را که در برخورد با صخره ها به سر و صورت بازدیدکنندگان می پاشد و باعث ایجاد طراوت و شادابی در آنها می شود، از نزدیک لمس کرد.
قطرات آبی که با هیجان خاصی از ابتدای صخره ها سقوط کرده و در چاله ای با عمق زیاد فرود می آیند، در پیرامون خود رنگین کمانی از نورها و رنگ ها را شکل می دهند و دوباره مسیر خود را به شکل مارپیچی و با گذر از سنگ های بزرگی که در رودخانه هستند به آبشار دوم و در نهایت سومین آبشار سرازیر و روان می شوند.
در فصول مختلف سال اگر چه در بسیاری از مکان ها تابلوهای ‘شنا ممنوع’ به چشم می خورد، اما هستند جوانانی که عاشق هیجان و یا خواهان ثبت تجربه های جدید می باشند و در زیر آبشارها اقدام به شیرجه از ارتفاع های مختلف برای خودنمایی و یا گرفتن سلفی بر روی صخره های لغزنده می کنند.
مسئول آتش نشانی سردشت در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اقداماتی که برای آگاه سازی و امداد و نجات مسافران در این مکان صورت گرفته، گفت: در ایام گردشگر پذیر سال گروهی ۲ نفره از غواصان به صورت تمام وقت در آبشار شلماش حضور دارند و اقدام به راهنمایی مسافران، مشخص کردن محدوده خطر برای آنها می کنند و حتی عملکرد آنان تاکنون منجر به نجات ۲ نفر از خطر غرق شدگی شده است.
رحمان امینی افزود: نبود اتاقک برای استقرار نیروها و نداشتن لباس غواصی، کپسول اکسیژن و بسیاری موارد دیگر حضور دائمی غواصان در آبشار را مشکل کرده است.
امروزه گردشگری با انواع گوناگون خود زمینه ای مناسب را برای اشتغال مردمان مناطق بومی فراهم کرده است که به طور مستقیم در تولید ناخالص داخلی تاثیرگذار است.
از سوی دیگر با دیدارهای رو در روی گردشگران با اهالی محلی، نوعی تبادل فرهنگی و شناخت بیشتر نسبت به داشته ها، بین آنان صورت می گیرد.
متاسفانه فراهم نبودن زیرساخت ها و نبود توجه به این بخش درآمدزا در شهرستان سردشت به رغم برخورداری از مزیت هایی همچون همجواری با اقلیم کردستان عراق، بازار بزرگ بانه و شهرهای بزرگ دیگر مثل مهاباد و بوکان که در مسیر کریدور شمالغرب کشور هستند، این جاذبه بکر و طبیعی را کمتر در معرض توجه عمومی جمعیت گردشگر و مسافر در کشور قرار داده است.
شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با اقلیم کردستان عراق قرار دارد.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
۷۵۶۲/۳۰۹۳**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


آبشار شلماش


سردشت