اخبار گردشگری

باغستان سنتی و بافت تاریخی قزوین قابلیت ثبت در میراث جهانی یونسکو را دارند

محمد علی حضرتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همراه با باغستان سنتی و بافت تاریخی شهر قزوین، دژ تاریخی سمیران در نیز قابلیت ثبت در یونسکو را دارد.
وی در ادامه گفت: متاسفانه با سیاست ‌های غلط حوزه مدیریت شهری در دهه گذشته بافت تاریخی قزوین در حوزه منظر و نمای کالبدی به شدت مخدوش شده و تراکم فروشی، افزایش نامتجانس طبقات و به هم خوردن خط آسمان در این محدوده همراه با تعریض نابجای بسیاری از گذرها و جابجایی وسائط نقلیه سنگین باعث وارد آمدن آسیب‌های بسیاری به بناهای تاریخی شهر گردیده اما امیدواریم با تحول در مدیریت شهری و استقرار مجموعه‌ای که درک درستی از میراث فرهنگی، منافع ملی و به ویژه ظرفیت‌های گردشگری شهر تاریخی قزوین را داشته باشد این روند اصلاح شده و بتوانیم برای ثبت بافت تاریخی قزوین در فهرست جهانی یونسکو اقدام کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین یادآور شد: در حال حاضر منظر تاریخی-طبیعی دره الموت در فهرست انتظار ثبت جهانی در یونسکو را دارد.
وی با اشاره به روند ثبت آثار تاریخی و طبیعی در فهرست جهانی یونسکو، گفت: ثبت آثار برجسته در یونسکو در سال‌های اخیر با دگرگونی‌های فراوانی مواجه شده و بر خلاف دهه‌های گذشته که برای ثبت آثار محدودیتی وجود نداشت و کشورها می‌توانستند چندین اثر را برای ثبت جهانی معرفی کنند ولی براساس آخرین شیوه نامه یونسکو در ۱۰ سال اخیر هر کشور حق دارد در سال فقط یک پرونده برای ثبت جهانی ارسال کند تا براساس دستور العمل بررسی و برای ثبت آماده شود و به همین جهت ترافیک و ازدحام قابل ملاحظه‌ای در این روند وجود دارد و باید پرونده هر اثر به موقع و با کامل ترین صورت ممکن برای حضور در این گردونه جهانی آماده شود.
حضرتی با اشاره به ظرفیت‌های غنی تاریخی و طبیعی قزوین برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو، گفت: ثبت آثار برجسته تاریخی و طبیعی قزوین در فهرست جهانی یونسکو مستلزم همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و داشتن یک برنامه کلان مدیریتی در استان است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: مستندسازی، ساماندهی و رفع تزاحم‌ها در فرایند ثبت جهانی یک اثر مستلزم داشتن یک برنامه کلان مدیریتی در سطح استان و همراهی همه نهادها اعم از میراث فرهنگی، سازمان برنامه و بودجه ،شهرداری، استانداری، شرکت‌های خدمات رسان آب، برق، گاز، تلفن و ارتباطات، محیط زیست، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی است که متاسفانه در سیاست‌های کلان استانی برای آن برنامه‌ای تدوین نشده و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان باید به تنهایی برای به نتیجه رساندن این فرآیند اقدام کند.
وی در پایان نقش نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را در ثبت اثار مستعد قزوین در فهرست در انتظار ثبت میراث جهانی یونسکو بسیار موثر قلمداد کرد و افزود : پیگیری مطالبات مردم و ایجاد هماهنگی ها ی فرا بخشی توسط نمایندگان می‌تواند ضمن بهبود این روند و رفع مشکلات موجود به سرعت بخشیدن فرایند تشکیل و تکمیل پرونده ها منجر شود.
استان قزوین در حالی دارای یکهزار و ۳۰۴ اثر ثبت شده تاریخی در فهرست آثار ملی می باشد که کمتر از یک درصد از مساحت کشور را در برگرفته است.
قزوین همراه با تبریز و اصفهان یکی از سه پایتخت ایران در دوره صفویه بوده و بسیاری از آثار و بناهای تاریخی این استان متعلق به این دوره است.
عمارت و موزه چهلستون، سردرب عالی قاپو، آستان مقدس امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا(ع)، مسجد جامع عتیق، مسجد النبی(ص)، بازار و سرای بزرگ سعدالسلطنه، بقعه چهار انبیاء، میمون قلعه،خانه و حسینیه امینی ها، کلیسای کانتور، آرامگاه حمدالله مستوفی (گنبددراز)، آب انبار سردار، مسجد مدرسه سردار، گراند هتل،عمارت شهرداری،عمارت سپهدار، عمارت سردار مفخم، موزه حمام قجر، باغستان های سنتی یکهزار ساله، دریاچه اوان،قلعه حسن صباح الموت، پل شاه عباسی، دژ سمیران،آبگرم یله گنبد و برج های دوقلوی خرقان از جمله اماکن مطرح تاریخی و طبیعی استان قزوین به شمار می روند.
۷۳۸۹*۳۰۱۳
خبرنگار نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


میراث جهانی یونسکو


قزوین