اخبار گردشگری

۲ معدن در محوطه تاریخی سنگ نگاره های تیمره خمین تعطیل شد

سید محمد حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این معادن با حکم قضایی و با پی گیری مدیریت ارشد استان و دستگاه قضائی شهرستان خمین برای حفظ داشته های تاریخی تعطیل و ماشین آلات آنها توقیف و به پاسگاه روستای رباط مراد منتقل شد.
وی اظهارکرد: سنگ نگاره های خمین ریشه های تاریخی هستند و این ذخایر ارزشمند به دلیل منفعت شخصی سرمایه گذار در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته بود .
حسینی افزود: سنگ نگاره های تیمره خمین نمونه بارز اصالت و تمدن چند هزار ساله است زیرا تاریخ منطقه را به ۳۵ تا ۴۰ هزار سال گذشته مرتبط می کند.
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بر همین اساس حفظ و حراست آنها عزم ملی می خواهد و برای صیانت از داشته های فرهنگی و تاریخی با هر گونه فعالیت عمرانی و معدنی در اطراف این منطقه برخورد می شود .
حسینی تصریح کرد: نباید به بهانه توسعه یک معدن و یا عملیات عمرانی داشته های فرهنگی و تاریخی در معرض نابودی قرار گیرد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تاکید کرد: چرا که هر معدن و پروژه عمرانی در نهایت چند دهه سوددهی و کاربرد دارد از این رو نمی توان برای یک طرح درآمدزایی محدود، یک ثروت نامحدود را نادیده گرفت.
حسینی گفت: امید است همواره حساسیت بین دستگاه ها در خصوص حفاظت از تاریخ و هویت ملی رو به فزونی باشد و فارغ از نگاه اداری نسبت به صیانت از فرهنگ و تاریخ کشور اقدام شود.
سنگ نگاره های تیمره در دهه های اخیر دستخوش فعالیت های عمرانی و معدنکاوی قرار گرفته که باعث تخریب این آثار بی نظیر تاریخی شده است.
تاکنون بیش از ۲۱ هزار مورد سنگ نگاره در منطقه ای به وسعت ۱۵۰ کیلومترمربع در تیمره شهرستان خمین کشف شده که قدمت بعضی از آنها به بیش از ۴۰ هزار سال می رسد.
محوطه سنگ نگاره های تیمره به مثابه کتاب هایی سنگی است که نویسندگان و هنرمندان آن ها، در دوره های مختلف، زمانی که انسان هنوز زبان مشخصی برای گویش و خطی برای نوشتن نداشت، به واسطه ترسیم اشکال مختلف برروی سنگ، با یکدیگرسخن گفته و زندگی خود و دیگران و حتی محیط اقلیمی را به تصویر می کشیدند.
۷۲۷۷/۳۰۷۵/ خبرنگار: افسانه آروند*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


تعطیلی معادن


سنگ نگاره های تیمره