اخبار گردشگری

فصل جدید کاوش در منطقه باستانی قره تپه سگزآباد آغاز شد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، محمد علی حضرتی در بازدید از طرح های تاریخی در حال مرمت استان افزود: دشت قزوین با داشتن تمدن ۹ هزارساله و وجود محوطه‌های پیش از تاریخ تپه زاغه، قره تپه و تپه قبرستان که معرف قدیمی ترین دوران استقرار و زندگی در این منطقه است از مهمترین کانون‌های شکل‌گیری تمدن در فلات ایران و از محورهای عمده مطالعات و پژوهش‌های باستان شناسی کشور به شمار می‌رود.
وی با مروری بر مطالعات باستان شناسی صورت گرفته در این منطقه باستانی طی سال‌های گذشته،اظهار کرد: از اواخر دهه ۴۰ با حضور مرحوم دکتر نگهبان و اساتید نامدار دیگر حوزه باستان شناسی کشور چندین فصل حفاری و کاوش‌های آموزشی پژوهشی توسط گروه‌های باستان شناسی در منطقه دشت قزوین انجام شد که دستاوردهای علمی فراوانی به همراه داشت و حاصل آن در قالب کتاب یا مقاله چاپ و همواره در همایش‌های باستان شناسی سالانه کشور یا جهان ارائه گردیده است.
حضرتی افزود: اما با وجود حدود چهار دهه پژوهش باستان شناسی در این منطقه هنوز راه نرفته بسیاری در پیش داریم که باید با تلاش و همت محققان و باستان شناسان و افزایش کاوش‌ها برای شناخت بیشتر این منطقه مطالعات علمی و تحقیقات گسترده‌تری صورت گیرد.
وی با اشاره به آغاز فصل جدید کاوش‌های آموزشی پژوهشی در قره تپه سگزآباد، افزود: فصل جدید کاوش‌های آموزشی پژوهشی منطقه تاریخی قره تپه با صدور مجوز پژوهشگاه باستان شناسی کشور و با حضور تیمی متشکل از ۳۰ دانشجوی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر ده پهلوان آغاز شده که امیدواریم با انجام این مطالعات و بهره‌گیری ازیافته‌های حاصل از کاوش‌ها به شناخت وسیعی از منشاء شکل‌گیری تاریخ وتمدن این منطقه دست پیدا کنیم.
دکتر مصطفی ده پهلوان سرپرست تیم کاوش قره تپه نیز در خصوص کاوش‌های صورت گرفته در این محوطه اظهار داشت: منطقه باستانی قره تپه سگزآباد در جوار محوطه‌هایی چون تپه زاغه و تپه قبرستان از مناطق مهم و ارزشمند دشت قزوین به شمار می‌رود.
وی اظهار کرد: نزدیک به هشت فصل کاوش باستان شناسی توسط مرحوم دکتر نگهبان در دوران پیش از انقلاب و ۵ فصل کاوش توسط دیگر اساتید ارزنده حوزه باستان شناسی کشور در دوران پس از انقلاب در این منطقه صورت گرفته و دستاوردهای علمی فراوانی به همراه داشته است.
دکتر ده پهلوان خاطر نشان کرد: امیدواریم در کاوش‌های آینده و با تمرکز بیشتر بر محوطه باستانی قره تپه بتوانیم به شناخت بیشتری از لایه‌های متاخر عصر آهن در این محوطه برسیم.
۷۳۸۹*۳۰۱۳
خبرنگار : نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت