اخبار گردشگری

آئین مذهبی ‘ گاهنبار’ زرتشتیان کشور در تخت سلیمان تکاب آغاز شد

به گزارش ایرنا، این آئین با حضور چند تن از موبدان بزرگ زرتشتی در اواخر مرداد هر سال به مدت سه روز در این میراث جهانی برگزار می شود.
آئین مذهبی ‘ گاهنبار’ دور محوطه دریاچه تخت سلیمان و بقایای معماری آتشکده ‘ آذرگشنسب ‘ برگزار می شود و حدود ۱۰۰ نفر از زرتشتیان کشور از شهرستان های یزد و کرمان به همراه موبدان خود در این آئین به دعا و نیایش می پردازند.
شرکت کنندگان در مراسم ‘گاهنبار’ نمادهای آب، آتش، خاک و باد را پاس می دارند و در چندین مرحله به برگزاری آئین های ویژه مذهبی و معنوی خاص زرتشتیان می پردازند.
هنگام برگزاری جشن گاهنبار درب های مجموعه تخت سلیمان بسته شده و از ورود گردشگران و بازدیدکنندگان به این مجموعه جلوگیری می شود.
هر ساله سه آئین ویژه مذهبی در نوروز باستانی، مرداد ماه و مهر ماه توسط زرتشتیان سراسر کشور در تخت سلیمان تکاب برگزار می شود.
بقایای معماری آتشکده ‘ آذرگشنسب ‘ به عنوان یکی از سه آتشکده مهم دوره ساسانی در مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان واقع شده است.
محوطه باستانی ‘ تخت سلیمان ‘ که در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو ثبت شد، مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام /دوره ساسانیان/ بوده است.
به گزارش ایرنا ادیان الهی ساکن در جای جای ایران اسلامی به صورت آزادانه نسبت به برگزاری آئین های مذهبی خود اقدام می کنند و برگزاری آئین جهانی باداراک در قره کلیسای چالدران و مراسم ‘ گاهنبار’ هموطنان زرتشتی در تخت سلیمان تکاب، نمونه هایی از این آئین های مذهبی است.
۳۰۷۲/۷۵۱۴
** خبرنگار: امیر خالق نژاد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


تخت سلیمان


آئین زرتشتیان


میراث جهانی یونسکو