اخبار گردشگری

احیای رشته سنتی فرت بافی در سبزوار

محمودرضا سلیمانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در گذشته مقدمات تولید پوشاک، توسط زنان در کارگاه‌های پارچه بافی و فرت بافی صورت می گرفت، افزود: برای رونق این رشته در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، هنرمندان و علاقه مندان این رشته شناسایی و کلاس های آموزشی برای آنان برگزار می شود.
وی ادامه داد: در گذشته از پارچه های تولیدی در کارگاه های فرت‌بافی انواع چادر شب و حوله تهیه می شد که امروز بر اساس نیاز بازار از آن انواع مانتو، کت، شلوار، شال و کیف تولید می شود.
سلیمانی افزود: جنس پارچه های فرت به طور معمول نخی، پنبه ای، کتان و مخملی است که با اقلیم و آب و هوای کویری شهرستان سبزوار تناسب دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: از سال گذشته تاکنون چهار میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی این شهرستان پرداخت شده است.
سلیمانی ادامه داد: در این مدت کلاسهای آموزشی برای ۴۵۰ هنرجو در رشته های قالیبافی، گلیم بافی، چرم دوزی، سفالگری، معرق، منبت کاری، رنگرزی سنتی، تراش سنگ های قیمتی، حصیربافی، تابلوفرش و قلم زنی برگزار شده است.
وی گفت: در یکسال گذشته ۶۰ فقره مجوز مشاغل خانگی و ۶۰ کارت شناسایی و پروانه تولید در رشته های مختلف در این شهرستان صادر شده است.
وی افزود: هم اکنون ۱۲۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی در ۱۵ رشته صنایع دستی در شهرستان سبزوار زیر پوشش مزایای بیمه هنرمندان صنایع دستی قرار دارند .
سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد .
خبرنگار: حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
۸۱۴۵/۷۵۰۰/۵۱۳۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


صنایع دستی


فرت بافی