اخبار گردشگری

معاون فرماندار: مقدمات ثبت ملی بادبزن بافق فراهم شد

محمد علی طالعی روز دوشنبه در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به نام‌گذاری سال ۹۶ به‌عنوان سال حصیر و حصیربافی،ساخت مستند بادبزن اسمی در دست اقدام است و این بادبزن که با دستان هنرمندان بافقی بافته و عرضه می شود به عنوان یک صنعت بی نظیر استان به زودی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت می رسد.
وی با اشاره نامگذاری سال از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بنام سال حصیربافی ابراز امیدواری کرد :هنرمندان حصیر باف به نوعی بتوانند از سالجاری بنام سال ملی خانواده حصیر، محصولات حصیری را در سطح ملی و بین المللی مطرح کنند.
این مسوول هدف از ثبت این صنعت حصیری را در راستای ترویج فرهنگ پژوهش و توسعه علمی در میان هنرمندان و معرفی هر چه بیشتر ظرفیت های علمی صنایع دستی حصیری شهرستان بافق اعلام کرد.
معاون فرماندار بافق با اشاره به اینکه هنر دست بانوان هنرمند بافقی می بایست به نسل های آینده منتقل شود به علت نامگذاری این محصول به نام ‘بادبزن اسمی’ اشاره و تصریح کرد: بعضا بانوانی سواد خواندن و نوشتن ندارند همانند نقش قالی نام مورد نظر را بر روی شاخه های درخت خرما حک و هنرمندانه بادبزن اسمی را تولید می کنند.
وی افزود: صنایع دستی با توجه به ویژگی ها و شاخصه‌ های منحصر به فرد خود قادر است به عنوان پیام ‌رسانی جدی برای فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی به ایفای نقش بپردازد، لذا باید در جهت تعالی و معرفی هرچه بیشتر آن تلاش کرد.
طالعی همچنین گفت: پادری، بادبزن، ریسمان، فرشی حصیر، کلاه، سبد، در کوزه جزو محصولات و فرآورده های نخیلات شهرستان بافق است که با توجه به در دسترس بودن مواد اولیه، باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد تا با رونق صنایع خانگی و اشتغال زایی، اهداف اقتصاد مقاومتی نیز محقق شود.
بیش از ۲٫۵ هکتار از باغات و اراضی شهرستان بافق به نخیلات اختصاص دارد که علاوه بر تولید خرمای مرغوب از الیاف و شاخ برگ آن محصولات حصیری تولید می شود.
بافق با ۵۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۱۰ کیلومتری یزد قرار دارد.
۷۵۴۳/ ۶۱۹۷ خبرنگار: اصغرعسکری** انتشار: فلاح
irnayazdd

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ثبت بادبزن اسمی


بافق