اخبار گردشگری

مستندسازی ۴۵۰ کلیسای ارمنی و ۱۵۰ کلیسای آشوری انجام شد

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از معاونت میراث فرهنگی، سومین روز از شصت و سومین مراسم سالانه زیارتی قره کلیسا (تادیوس مقدس) درحالی امروزیک شنبه با حضور چیفتچیان اسقف ارامنه آذربایجان، اعضای شورای خلیفه گری ارامنه آذربایجان، مسئولانی از وزارت کشور و وزارت ارشاد، مدیرکل و معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی برگزار شد.
این آیین زیارتی مهم که دارای آداب مخصوص و محل گردهمایی ارامنه ایران و سایر کشورها است پیش تر در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
این درحالی است که مجموعه کلیساها و دیرها و نمازخانه ارامنه در آذربایجان غربی، شرقی از جمله قره کلیسا، استپانوس و زورزور نیز در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است.
«محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور با حضور در این مراسم از مستندسازی ۴۵۰ کلیسای ارمنی و ۱۵۰ کلیسای آشوری خبر داد.
وی اظهارکرد: علاوه بر مستندسازی کلیساهای ارمنی و آشوری تعدادی طرح مرمتی آماده شده که با الویت بندی دردستور کار قرار گرفته است.
طالبیان همچنین در این مراسم به تلاش های چهار سال گذشته، فعالیت های کنونی و برنامه ریزی های آینده اشاره کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی نسبت به حفظ اصالت و یکپارچگی برای مرمت های اصولی، ساماندهی و توسعه های زیربنایی حساسیت ویژه ای دارد. به طوری که برنامه ریزی و مستندسازی ۴۵۰ کلیسای ارامنه و ۱۵۰ کلیسای آشوری به انضمام دیرها، نمازخانه ها، روستاهای مربوطه و ایجاد موزه از جمله فعالیت هایی است که در حال پیگیری است.
معاون میراث فرهنگی کشور اما در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت این مراسم و نگاه ایرانیان به همزیستی مسالمت آمیز ادیان الهی و اقوام ایرانی اشاره کرد و افزود: حضور ارزشمند زوار کشورهای مختلف به عنوان سفیران فرهنگی و انتقال دهندگان پیام صلح دوستی ایرانیان در طول تاریخ و نگاه خاص جمهوری اسلامی ایران در حرمت گذاری به همه پیروان ادیان ابراهیمی است.
به گفته وی، حرمت گذاری به ادیان الهی، بیانگر نگاه صلح طلبانه و همزیستی مسالمت آمیز ایرانیان در طول تاریخ تا به امروز است که این موضوع به جذابیت این سرزمین افزوده است.
درحال حاضر بیش از ۴ هزار نفر زوار از کشورهای ارمنستان، گرجستان و سایر کشورهای اروپایی در مراسم قره کلیسا شرکت دارند. به طوری که تمامی شرکت کنندگان از توجه میراث فرهنگی به حفظ این مجموعه نسبت به گذشته و مرمت های انجام شده زیرساخت ها ابراز خرسندی کردند و اسقف نیز این موضوع را رسما اعلام کرد.
سومین روز از شصت و سومین مراسم سالانه زیارتی قره کلیسا (تادیوس مقدس) هم اکنون درحال برگزاری است. این مراسم شامل دعا خوانی و غسل تعمید و پخش نان مقدس می شود.
آنطور که در مستندات آمده است، تادیوس مقدس بنا بر روایات ارامنه یکی از حواریون مسیح است که در صدر مسیحیت از بین النهرین وارد ارمنستان ( آذربایجان فعلی و ارمنستان موجود) شد و به تبلیغ مسیحیت پرداخت که در پی پذیرش مسیحیت توسط دختر پادشاه ارمنستان (ساندوخت) پادشاه دختر خویش و تادیوس را به شهادت رساند.
مدفن تادیوس در نماز خانه خود در قرن هفتم تبدیل به کلیسا شد و عباس میرزا در دوره قاجار بخشی را با سنگ های سفید به آن الحاق کرد. مقبره ساندوخت نیز روی تپه ای در شرق قره کلیسا واقع شده است.
فراهنگ**۳۰۷۷۹** ۱۸۲۳ دریافت: علی اسدی**انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


کلیساهای ارمنی


کلیساهای آشوری