گردشگری و توریسم

۳۱۲ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان خراسان رضوی پرداخت شد

محمود رضا فرزانه روز یکشنبه در همایش بیمه کشاورزی و مدیریت ریسک در نیشابور با اشاره به اینکه امسال میزان فروش بیمه در این صندوق یک و نیم برابر افزایش یافته افزود: در سال زراعی ۹۷_ ۹۶ مبلغ ۳۶۳ میلیارد ریال غرامت به ۲۱هزار و ۱۷ کشاورز در استان خراسان رضوی پرداخت شد.
وی ادامه داد: عمده محصولات مهم و راهبردی خراسان رضوی از قبیل گندم، جو، کُلزا و چغندر قند تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی است.
مدیر گروه خدمات بیمه محصولات بانک کشاورزی خراسان رضوی گفت: بیش از ۷۰ درصد بیلان مالی صندوق بیمه کشاورزی توسط دولت تامین می‌ شود که نیازمند تحقق مشارکت ۳۰ درصدی بهره‌برداران است و ۲۰ درصد صندوق بیمه کشاورزی در بیمه های پایه هم با مشارکت بیمه‌شدگان و مابقی آن از طرف دولت تامین ‌می‌شود.
فرزانه افزود: بانک کشاورزی تا سال ۹۴ خسارات کشاورزان را پرداخت می‌کرد و پس از آن ردیف مستقلی با تخصیص صددرصدی اعتبار به بیمه در این بخش اختصاص پیدا کرد و گسترش جامعه آماری صندوق بیمه کشاورزی باعث رقیق شدن تاثیر خطرات شد.
وی اضافه کرد: اختلاف نظر بیمه‌گزار با کارشناسان خسارت صندوق بیمه کشاورزی امری طبیعی است که در این صورت با همکاری جهاد کشاورزی و تعیین کارشناس دوم مشکل حل می‌شود و اگر حل نشد در مرحله بعد کمیته داوری پیش‌بینی شده است.
مدیر گروه خدمات بیمه محصولات بانک کشاورزی خراسان رضوی گفت: اثرات تغییر اقلیم در ایران از غرب به شرق تشدید می‌ شود که ضرورت دارد سیاست‌گزاران توجه بیشتری به این امر کنند و با کمک صندوق بیمه کشاورزی حجم اعتبار اختصاص یافته به خسارت دیدگان به صورت متعادل توزیع شود.

فرزانه افزود: در ۵۰ سال اخیر با افزایش دما در سطح زمین رو به رو بوده‌ایم که پیامد آن در منطقه غرب آسیا پیش بینی کاهش ۱۵ درصد بارندگی در منطقه است که در نتیجه آن شاهد پائیزهای خشک و کاهش بارندگی در زمستان هستیم.
وی ادامه داد: بخش کشاورزی بیش از سایر بخش‌ها تحت تاثیر تغییر اقلیم قرار دارد و حاصل تغییر اقلیم، افزایش درجه حرارت است که حاصل آن ورود میلیون‌ها تُن بخار به جو بوده که نتیجه آن بروز سیل و خشکسالی در نقاط مختلف زمین است.


معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور گفت: امروز نیازمند افزایش رغبت و جلب اعتماد کشاورزان برای ایمن کردن محیط کسب و کارشان در برابر حوادث طبیعی هستیم.
علیرضا قامتی افزود: بیمه یک صنعت است که در آن صنایع مختلف دخالت دارند و فرهنگ آن باید با آموزش به وسیله مروجان کشاورزی گسترش یابد.
وی اضافه کرد: در این چارچوب باید حوزه‌های مشاوره‌ای و ترویجی افزایش یافته و ارتباط موثر بین بخش کشاورزی و بیمه ایجاد شود.
فرماندار نیشابور گفت: تغییر الگوی کشت به دلیل تغییر اقلیم یک ضرورت است و پیش‌بینی‌های هواشناسی با ضریب صحت ۷۵ درصد در مقابله با این مخاطرات برای کشاورزان بسیار موثر است.
قامتی افزود: باید در خصوص اقلام کشاورزی که مشمول مقررات بیمه‌ای می‌شوند اطلاع‌رسانی شود و مشوق‌ها در این بخش افزایش یابد.

برداشت زعفران در نیشابور ۵۰ درصد کاهش یافت
مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: امسال برداشت زعفران در نیشابور به دلیل تغییر اقلیم ۵۰ درصد کاهش یافت که اگر کشاورزان بیمه می بودند می توانستند خسارت دریافت کنند.
محمدعلی فرهمندراد افزود: روند برآورد و پرداخت غرامت بیمه کشاورزی مورد اشکال خسارت دیدگان و ایجاد بی اعتمادی نسبت به بیمه بوده است.
وی ادامه داد: به همین منظور ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار توسط دولت به این بخش اختصاص یافته و میزان تعهدات دولت در ازای پرداخت غرامت و میزان تنوع پوشش بیمه‌ای افزایش یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: بیش از ۶۵ درصد کشاورزی در نیشابور به صورت خرده مالکی است که اجرای سیاست‌گذاری های کلان جهاد کشاورزی را دچار مشکل کرده است.
فرهمند راد افزود: امروز در بخش کشاورزی نیشابور با دو چالش تغییر اقلیم و عدم آشنایی با فناوری و علم روز رو به رو هستیم.
وی ادامه داد: در صورت عدم آشنایی کشاورزان با فناوری و علم روز با توجه به تغییراتی که در اقلیم به وجود آمده آنها در آینده دچار خسارات جبران ناپذیری خواهند شد.
مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: امروز همه دامهای سبک، سنگین و طیور در این شهرستان باید بیمه باشند و تا پایان امسال در نیشابور باید ۳۷درصد زراعت باغبانی و ۱۰۰ در ۱۰۰ زراعت گندم بیمه باشد ولی در حال حاضر تنها  ۳۵درصدزراعت گندم  بیمه شده است.
فرهمند راد با اشاره به اینکه در کارگزاری‌های بیمه‌های کشاورزی رقابتی وجود ندارد یادآور شد: برای افزایش ضریب پوشش بیمه کشاورزی باید از تشکل‌های مختلف کشاورزی، مددکاران و مروجان زن روستایی استفاده کنیم تا زمینه برای کارگزاران جهت اطلاع رسانی چهره به چهره به کشاورزان جهت افزایش ضریب بیمه فراهم شود.

در پایان این مراسم از کشاورزان نمونه شهرستان نیشابور قدردانی شد.
مرکز شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع شده است.