گردشگری و توریسم

سطح ایستایی آب زیر زمینی دشت های مازندران رو به افزایش است

سطح ایستابی یا پیزومتریک به بالاترین تراز آب زیرزمینی بر روی یک سطح مشخص در زیر زمین گفته می‌شود.

تازه ترین گزارش منتشر شده از واحد مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای مازندران نشان می دهد این استان از آغاز سال آبی جاری تا پایان فصل پاییز ریزش جوی مناسبی داشته است به طوری که در این مدت۲۶۳ میلی متر باران باریده است که در مقایسه با مدت دوره شاخص دراز مدت

(۱۲ ساله) 15 درصد و نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ٢٠ درصد افزایش نشان می دهد.

سال آبی از ماه مهر آغاز می شود که به آن سال کشاورزی هم گفته می شود.

طبق نتایج اندازه‌گیری بخش آب ، سطح ایستایی آب زیرزمینی دشت‌های مازندران طی سال آبی جاری در همه محدوده‌های مطالعاتی  رو به افزایش بوده ، به طوری که بیشترین افزایش مربوط به محدوده مطالعاتی قائمشهر  و جویبار با ۶ دهم متر و کمترین آن مربوط به منطقه مطالعاتی بهشهر تا بندرگز با هشت صدم متر است.

گزارش تازه شرکت آب منطقه ای مازندران نشان می دهد که سطح ایستایی منابع آب زیرزمینی استان در مقایسه با شاخص درازمدت‌ (١٢ساله) در همه محدوده‌ها به جز بهشهر تا بندرگز رو به افزایش بوده است . آمارهای استخراج شده حاکی است بیشترین افزایش مربوط به نور و نوشهر در غرب مازندران به میزان ۵۸ دهم متر و کمترین افزایش مربوط به ساری تا نکا به میزان هفت صدم متر است.

مناطق شرقی مازندران اصولا به خاطر بارش کمتر ، دارای شرایط پیزومتریک پایین تری هستند ، همان گونه ای که پیش از این طی سال های 96 و 97 مسئولان شرکت آب و جهاد کشاورزی نسبت به خشکی بیش از حد دشت های این منطقه از جمله دشت حسین آباد و احتمال ایجاد فروچاله در آنجا هشدار داده بودند.

برابر اعلام شرکت آب منطقه ای مازندران عمده بارندگی‌ها در آسالی آبی در دشت به وقوع پیوست و  بر اساس آمارهای اخذ شده، ۶٠درصد بارندگی‌ها در این مدت در دشت‌های استان و ۴٠درصد در ارتفاعات بوده است .

افزایش سطح ایستایی آب زیرزمینی دشت های مازندران مژده خوبی برای مردم استان بویژه کشاورزان است چون پیش از این بر اساس آمار آب منطقه ای در سال آبی 94-95 سطح ایستایی آب چاههای دشت های ساری ، نکا ، بهشهر  و لوگاه در شرق استان تا 14سانتی متر پایین تر رفته بود که به معنای پیشروی غول خشکسالی تا قلب ذخیره گاههای آبی استان اعم از سد ،آببندان و سفره های زیزمینی بود.

شرکت آب منطقه‌ای مازندران همچنین هفته پیش هم اعلام کرده بود که  بارش‌های مناسب پاییزی امسال سبب شد تا بیشتر مخازن آبی استان شامل سدها و آب بندان‌ها پر شده به طوری که  ذخیره آب سدهای استان تا پایان آذر ماه به ۲۶۰ میلیون مترمکعب رسید که نسبت به زمان مشابه  سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش نشان می دهد.

ظرفیت ذخیره آب پشت سدهای مازندران  حدود ۳۳۰ میلیون متر مکعب است و طبق آمار آب منطقه ای در حال حاضر آبگیری سدهای  کوچک میجران رامسر ، شیاده بابل ، سمبل رورد شیرگاه و الیمالات  نور تکمیل شده است.

هم اکنون  سد شهید رجایی با ۱۲۱ میلیون متر مکعب معادل ۷۲درصد ظرفیت و سد البرز با ۱۱۷ میلیون متر مکعب برابر با ۸۵ درصد ظرفیت آبگیری شدند که این حجم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۷۰ درصد بیشتر است.

وضعیت آبگیری آببندان های مازندران هم به عنوان یکی از منابع مهم آبی استان طبق آمار شرکت آب منطقه ای بسیار مناسب است یعنی هم اکنون به طور متوسط  تا 80 درصد از ظرفیت حدود 370 میلیون متر مکعبی ۸۰۰ قطعه آببندان استان پر شده است که در مقایسه با سال گذشته تا صدردصد افزایش نشان می دهد.

بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‎ ۶۰۰میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ ۹۰۰میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ ۵۵۰میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ ۳۵۰میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.
استان مازندران با داشتن ۴۶۰هزار هکتار زمین های زراعی و باغی سالانه ۷۲نوع محصول کشاورزی را تولید می کند که با تولید بیش از ۹۵۰هزار برنج سفید ،۲میلیون و ۵۰۰هزار تن مرکبات و ۸۰ هزار تن آبزیان رتبه نخست کشور را دارد.