اخبار گردشگری

شمارش معکوس جشنواره ملی مبل و منبت ملایر آغاز شد

یدالله کریمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: جشنواره مبل و منبت یکی از برنامه های مهم این شهرستان در رویداد همدان ۲۰۱۸ است که ملایر نیز در کنار همدان میزبان مهمانان خارجی این رویداد است.
وی افزود: بیش از ۶۰ روز به برگزاری دومین جشنواره مبل و منبت ملایر باقی مانده و شهر در تکاپوی برگزاری یکی از محوری ترین و مهم ترین برنامه های همدان ۲۰۱۸ در این شهرستان است.
وی با بیان اینکه ۳۱ مردادماه جشنواره ملی مبل و منبت ملایر برگزار می شود، بیان کرد: همزمان با برگزاری رویداد همدان ۲۰۱۸ و جشنواره مبل و منبت، ملایری ها یک روز میزبان مهمانان خارجی این رویداد هستند و از این هنر صنعت شهر ملی منبت ایران زمین بازدید می کنند.
کریمی برگزاری رویداد همدان ۲۰۱۸ را فرصتی مناسب برای معرفی هر چه بیشتر صنعت مبل و منبت ملایر به آسیا و جهان دانست و ابراز امیدواری کرد: این رویداد مهم بین المللی رونق بیشتر اقتصادی این صنعت را به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۶۲ درصد مبلمان منبتی ایران در ملایر تولید می شود که سال گذشته به عنوان یکی از موفق ترین صنایع تولیدی کشور شناخته شده است.
رئیس هیات مدیره بازار مبل ملایر بیان کرد: واحدهای طراحی و منبت کاری، واحدهای تولید کننده مبلمان خام و واحدهای تولید کننده مبلمان نهایی، بیشترین سهم از کارگاه‌های تولیدی مبل و منبت شهرستان ملایر را در اختیار دارند.
کریمی با بیان اینکه محصولات تولیدی این واحدها به سه دسته اصلی مبلمان استیل، مبلمان راحتی و دکوراسیون تقسیم می شود، افزود: حدود ۸۵ درصد این کارگاه‌ها به تولید مبلمان استیل مشغول هستند.
وی تولید مبلمان با محوریت منبت کاری را یکی از ظرفیت های مهم این صنعت در ملایر برشمرد و گفت: در حال حاضر ملایر بیش از هشت هزار منبت کار نخبه دارد و بیش از چهار هزارو ۵۰۰ کارگاه تولید مبلمان به صورت ثبت شده در این شهرستان فعال هستند.
کریمی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار واحد نیز به صورت ثبت نشده فعالیت می کنند، ادامه داد: با توجه به فعالیت زیرمجموعه هایی همچون رنگ کار، نجار، ماشین کار و پارچه کوب که در خارج از کارگاه‌های مبل فعالیت دارند، در این بخش ها برای بیش از ۲۰ هزار تن اشتغال ایجاد شده است.
وی به اشتغال ایجاد بین سه تا ۱۵ تن در هر کارگاه مبل و منبت اشاره کرد و گفت: این در حالیست که با ثبت ملایر به عنوان شهر ملی منبت ایران، در ۶ ماهه دوم سال گذشته برای ۲ هزار و ۵۰۰ تن در این شهرستان اشتغال ایجاد شد.
رئیس هیات مدیره بازار مبل ملایر همچنین صنعت مبل و منبت را یکی از ارکان مهم اشتغال در این شهرستان برشمرد و بیان کرد: در صورت حمایت و مدیریت صحیح، ظرفیت بالای تولید مبلمان در ملایر و سایر نقاط کشور می تواند جزیی از صادرات نفتی کشور باشد که تحقق آن نیاز به حمایت و فراهم شدن زیرساخت ها برای صادرات این صنعت به اروپا و سایر نقاط جهان است.
کریمی افزود: در حاضر مبلمان ملایر به کشورهای گرجستان، ارمنستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کردستان عراق و بغداد صادر می شود و در صورت مهیا شدن زیرساخت‌های حمایتی و بستر های مورد نیاز، ظرفیت لازم برای حضور در بازارهای جهانی را نیز دارد.
وی اضافه کرد: با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کشور، بازار مبل ملایر توانسته تولید و فروش خوبی داشته باشد.
به گزارش ایرنا، اردیبهشت ماه سال گذشته ملایر به عنوان شهر ملی منبت ایران به ثبت رسید.
در حال حاضر از بین ۸۵ هزار سرویس مبلمان منبت تولیدی در کشور، بیش از ۶۲ درصد آن در شهرستان ملایر تولید می شود.
۷۵۲۸/۲۰۸۷

انتهای پیام /*


اقتصاد


همدان۲۰۱۸


جشنواره مبل و منبت


همدان ملایر