اخبار گردشگری

خانه های قدیمی خراسان شمالی مرمت می شود

علی اکبر وحدتی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: هدف از انجام این کار حفظ و نگهداری الگوهای معماری سنتی ایرانی و اسلامی است؛ بدون اینکه خللی در مالکیت آنها ایجاد شود.
وی با بیان اینکه در خراسان شمالی تعدادی از خانه های قدیمی که بافت آن ها نظیر روستای روئین در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است گفت: چند سالی است که این برنامه در اولویت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای ترغیب و تشویق مالکان، بهره برداران و متصرفان قانونی بناهای تاریخی برای حفظ این آثار گنجانده شده است.
وی ادامه داد: بدین منظور دولت ردیف اعتباری تحت عنوان ردیف برنامه های مشارکتی پیش بینی کرده است که حداقل تا ۵۰ درصد به صورت بلاعوض در مرمت و ساماندهی و حفظ خانه های قدیمی به مالکان کمک می کند.
وحدتی اظهارکرد: مالکان می توانند بعد از مرمت آن خانه قدیمی در داخل آن زندگی کرده یا به واحدهای اقامتی تبدیل کنند، البته علاوه بر افراد شخصی، این اداره کل مجاز است که با بخش خصوصی نیز این کار مشارکتی را انجام دهد.
وی با اشاره به مشارکت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با چند دهیاری در این راستا افزود: اکنون با دهیاری روستای طبر شهرستان جاجرم تفاهم نامه منعقد شده است تا حمام قدیمی و سنتی این روستا احیا شود.
وحدتی ادامه داد: پیش از این با مالک خانه ای قدیمی شهر زیارت در نزدیکی شهرستان شیروان معروف به ‘خانه ی یحیی بیک’ نیز تفاهم نامه ای منعقد و این اثر تاریخی به طور کامل مرمت شد و مجوز تبدیل آن به اقامتگاه بوم گردی نیز صادر شد.
وی همچنین با اشاره به وجود چندین خانه قدیمی در مرکز استان که همه قابلیت خیلی خوبی برای سکونت مالک در آن و یا تبدیل آن به واحدهای اقامتی دارند گفت: این اداره کل به منظور حفظ بنا حاضر است که در تعمیر و نگه داری آن خانه های قدیمی با مالکانش مشارکت کند.
وحدتی با تاکید براینکه با اجرای این کار هیچ خللی در مالکیت افراد و ملکشان ایجاد نمی شود، اضافه کرد: مردم اغلب از اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این ملک ها هزینه کند و مالکیت آنها دچار فقدان شود، واهمه دارند اما این گونه نیست، شهروندان به این اداره کل اعتماد داشته باشند.
وی اضافه کرد: برای هر خانه قدیمی به طور میانگین بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال هزینه می شود اما بسته به مساحت خانه و ظریف کاری و تزئینات داخلی آن میزان هزینه ها متفاوت است.
وحدتی گفت: اکنون با مالکان خانه کاملی در روستای طبر، خانه فخر نبوی و بنی هاشم هر دو در روستای خراشا شهرستان جاجرم، خانه پرهیزگار و هاشمی هر دو در شیروان، حمام روستای طبر و حمام کلاته ترک ها هم در این شهرستان ها تفاهم نامه امضا شده است که برخی مرمت شدند و برخی در آستانه مرمت هستند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: بیشتر خانه های قدیمی در استان مربوط‌ به دوره پهلوی و قاجار است و این دست خانه ها در سطح همه شهرهای استان وجود دارد.
بیش از یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که ۵۸۳ اثر آن به ثبت رسیده است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ ۶۰۴۲

انتهای پیام /*


اجتماعی


خانه های قدیمی


میراث فرهنگی


خراسان شمالی