اخبار گردشگری

آغاز کاوش های باستان شناسی در دستکندهای زیرزمینی سفید شهر آران و بیدگل

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون الهیاری’ چهارشنبه گفت: کاوش از سرداب خانه تاریخی بقال با توجه به بررسی های نخستین و مصاحبه با سالمندان سفیدشهر آغاز شد؛ بر اساس براوردها دستکندهای تازه در زیر نزدیک به نیمی از بافت تاریخی این شهر گسترده است.
وی افزود: دسترسی به این اثر که به شهر زیرزمینی معروف است، از تاریخ دهم بهمن ماه ممکن شده و چگونگی ایجاد و قدمت آن نیازمند کاوش، مطالعه و بررسی های میدانی بیشتر می باشد اما با توجه به نزدیکی پناهگاه زیرزمینی (شهر زیرزمینی) نوش آباد به سفید شهر (فاصله ۱۰ کیلومتری)، وجود دستکندهای مشابه احتمال دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بیان کرد: این دستکندهای سفیدشهر با کاربری پناهگاه که به نام شهر زیرزمینی شناخته شده، پس از تکمیل کاوش های باستان شناسی می تواند به دومین شهر زیرزمینی در شمال استان اصفهان تبدیل شود.
او دستکندهای استان اصفهان را از نظر گوناگونی معماری در ایران و جهان بی مانند عنوان کرد و گفت: پیشینه شهر زیرزمینی نوش آباد معروف به اویی، واقع در نوش آباد از بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل به دوره ساسانیان بازمی گردد.
نوش آباد با ۱۲ هزار نفر و سفیدشهر با نزدیک به ۹ هزار نفر جمعیت در بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل واقع هستند.
شهرستان آران و بیدگل با جمعیت نزدیک به ۱۰۳ هزار نفر در فاصله ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
خبرنگار: حسین منصوری فر** انتشاردهنده: محمد ملا حمزه زاده
۷۴۷۲/۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


آثار تاریخی


شهر زیرزمینی


آران و بیدگل