اخبار گردشگری

انباری شدن موزه نیما صحت ندارد

مهدی ایزدی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خانه نیما اتاق های مختلف دارد و یکی از این اتاق ها که در حاشیه منزل هم واقع است تبدیل به محلی شده تا لوازم اضافی موزه نیما را در آن نگهداری کنیم .
وی با انتقاد از انتشار تصویر این اتاق به عنوان خانه نیما و ادعای تبدیل منزل این شاعر مازندرانی به عنوان انباری، گفت: انتشار این تصویر و ادعایی که مطرح شده، کار درست و اخلاقی نبوده است.
بتازگی تصویری از یک اتاق انباری مانند در فضای مجازی منتشر و ادعا شده که خانه نیماست و به عنوان انباری از آن استفاده می شود.
ایزدی : متاسفانه فرد و یا افرادی که این عکس را منتشر کردند ، هدفشان این بود که موزه ارزشمند فرهنگی نیما را به انبار تشیبه کنند.
** اقبال گردشگران برای بازدید از خانه نیما
رئیس موزه نیما یوشیج به رشد ۶۶ درصدی بازدیدکنندگان امسال از این موزه اشاره کرد و افزود : از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ هزار نفر از این موزه بازدید کردند ، در حالی که تعداد بازدید کنندگان در مدت مشابه سال پیش تنها ۱۲ هزار نفر بود.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی بخش بلده شهرستان نور همچنین با اشاره به راه اندازی این پایگاه ، گفت : بازسازی و مرمت تمامی خانه ها و کوچه های بافت تاریخی روستای ‘ یوش ‘ از برنامه های اصلی این پایگاه است.
وی افزود : در این راستا از ابتدای امسال تاکنون ۳۰۰ متر مربع از کوچه اصلی ورودی موزه نیما (خانه نیما) سنگ فرش شده است.
ایزدی گفت : یکهزار و ۵۰۰ متر مربع از نمای دیوار خانه نیما هم به همراه تاسیسات گرمایشی و سرمایشی و شبکه برق موزه در این مدت بازسازی شده است.
وی افزود : احیا و ساماندهی کانال آب پشت خانه نیما هم برای جلوگیری از نفوذ آب به ساختمان موزه انجام شده است.
ایزدی همچنین از برگزاری استانی آئین سالگرد نیما در دهم آبان ماه امسال در موزه یوشج (خانه نیما) خبر داد و گفت : توجه ویژه به بوم گردی در بخش بلده بویژه روستای یوش برای جذب بیشتر گردشگر در آینده نزدیک در دستور کار قرار دارد.
خانه نیما یوشیج ، پدر شعر نو ایران که تبدیل به موزه شده است ، در روستای یوش از توابع بخش بلده شهرستان نور واقع است.
این خانه که علاوه بر زادگاه به آرامگاه نیما هم بدل شده ، از بناهای دوره قاجاریه با نقشه معمولی است .
سردر ورودی این بنا به تاریخ ۱۱۲۸ است ، اما در شیر سرنمای قسمت شمالی آن تاریخ ۱۱۳۶ قید شده است. جبهه شمالی این خانه دارای یک ارسی با طرح گره‌چینی پرکار است و اتاق های طرفین ارسی دارای ۶ نورگیر مشبک چوبی با طرح‌های دیدنی است. این بنا دارای ۳ ورودی ، شاه‌نشین و اتاق‌های زیادی است. خانه نیما یوشیچ با داشتن آجرکاری و گچ‌کاری‌های زیبا از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به شمار می‌آید.
این خانه یک بار در سال ۱۳۷۰ مورد مرمت قرار گرفت و در سال ۱۳۷۳ توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری و دوباره در سال ۱۳۷۵ مرمت اساسی شد.
علی اسفندیاری که بعدها به نیما یوشیج شهرت یافت ، در سال ۱۲۷۶ در این خانه متولد شد و در تاریخ ۱۳ دی‌ ماه ۱۳۳۸ به خاطر ابتلا به ذات الریه و موثر نبودن درمان های صورت گرفته در تهران درگذشت.
اگر چه پیکر نیما ابتدا در تهران دفن ‌شد ولی در سال ۱۳۷۲ طبق وصیتش ، به یوش منتقل و و در حیاط همین خانه دفن شد.
خانه نیما در سال ۱۳۷۵ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۸۰۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۸ به عنوان موزه پدر شعر و ادب نو پارسی بازگشایی شد.
خبرنگار : سیدمحمد اکبرموسوی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
/۱۲۹۵/ ۱۶۰۲/۱۶۵۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


موزه


نیما یوشیج


نوشهر