اخبار گردشگری

یادی از استاد اصغر کاشی تراش اصفهانی هنرمند برجسته البرزی

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری البرز،
استاد اصغر کاشی تراش اصفهانی متولد ۱۳۰۸ در اصفهان دارای لوح درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه کاشی کاری و معماری سنتی در شاخه های کاشی معرق ، معقلی و کاشی هفت رنگ ، آجر و کاشی و بازسازی و مرمت ابنیه تاریخی و معرق چوب توانسته تحولی عظیم در معماری سنتی ایران بوجود بیاورد.
فعالیت های مستمر استاد با بیش از یک قرن سابقه اجدادی در موارد فوق توانسته افتخار ترویج فرهنگ ایرانی و معماری اسلامی در جوامع مختلف را در لوح افتخارات خود ثبت نماید.
وی مجموعه بی نظیری از دانش و تجربه این رشته می باشند ، ایشان شاگرد پدر خود مرحوم استاد حسین کاشی تراش اصفهانی که طی نیم قرن از اساتید سرشناس و موثر درهنر کاشی کاری ایران محسوب می شدند به طوری که بسیاری از اساتید کاشی کاری معاصر از شاگردان و تربیت شدگان این استاد فقید می باشند بودند ، همچنین پدر مرحوم استاد حسین ،مرحوم استاد عبدالرحیم نیزاز جمله اساتید کاشی کاری و معماری سنتی معروف اصفهان بودند.
مجموعه ای از فعالیت ها و تاریخچه کاری استاد :
*سال ۱۳۲۶ کاشی کاری معرق سر درب بانک ملی سبزه میدان تهران.
*سال ۱۳۲۷ کاشی کاری معرق مسجد امام.
* از سال ۱۳۲۸ – ۱۳۳۵ با نظارت اداره باستان شناسی و سرپرستی پدر بازسازی و مرمت بقعه شیخ صفی در اردبیل و کاشی کاری معرق و معقلی مساجد متعددی در تهران همچون مسجد سجاد ، مسجد آیت الله کاشانی، مسجد انصار ، صحن حضرت سید الکریم ، سر درب بانک ملی شهرری ، مسجد هاشمی تهران ، مسجد فخرالدوله تهران ، مسجد بزازها تهران و مسجد جامع بزرگ قزوین و غیره…
*از سال ۱۳۳۷-۱۳۴۲ نوسازی ها و مرمت و بازسازی کاشی کاری هفت رنگ با کیفیت طراحی اصلی و قدیمی در کاخ گلستان و همزمان کاشی کاری سفارت ایران در واشنگتن و همچنین کاشی کاری گره چینی با ارزش دانشسرای عالی و سر درب وزارت امور خارجه.
*از سال ۱۳۴۴ – ۱۳۴۸ فعالیت در امام زاده زید تهران ، امام زاده حسین کاشان و مختصر فعالیتی در سر در باغ ملی.
*از سال ۱۳۴۹ – ۱۳۵۲ کلیه امور کاشی کاری و آجرنمای بیرونی و داخلی تاتر شهر تهران واقع در چهار راه ولی عصر تهران.
*از سال ۱۳۵۲ – ۱۳۵۵ ساخت کاشی کاری معرق حسینیه آقا در یزد با طراحی و نقشه های بی نظیر که از دید کارشناسان نمونه ای کم نظیر شناخته شده است.
*از سال ۱۳۵۸ – ۱۳۶۹ کاشی کاری مساجدی چون مسجد ولی عصر(عج ) و مسجد حضرت رسول اکرم (ص ) کرج ، مسجد سراج تهران ، امامزاده محمد قزوین و مسجد جامع رجایی شهر کرج و از سال ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۶ انجام کاشی کاری مسجد جامع کیش و کاشی کاری مسجد حضرت امام حسن(ع) در جزیره کیش از جمله آثار این استاد هنرمند می باشد.
۷۴۱۰/ ۶۱۵۵خبرنگار:مژگان السادات سجادی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور

انتهای پیام /*


فرهنگی


هنرمند برجسته


البرز