اخبار گردشگری

طرح های تشویقی شهرداری برای حفظ بافت سنتی هورامان تخت

فرزاد اخترکاوان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: متاسفانه بافت فرهنگی، سنتی شهر هورامان تخت در سال های گذشته تغییر پیدا کرده و ساخت و سازهایی که در این شهر انجام شده بیشتر با استفاده از مصالح صنعتی بوده است.
وی ادامه داد: شهر هورامان تخت به دلیل تاریخی بودن، معماری خاص و بافت فرهنگی سنتی آن ثبت ملی شد و هم اکنون مقدمات ثبت جهانی آن در دست اقدام است و بدون شک تغییر بافت فرهنگی سنتی این شهر ثبت جهانی آن را با مشکل روبرو خواهد کرد.
شهردار هورامان تخت اضافه کرد: به منظور حفظ بافت تاریخی، فرهنگی سنتی و نمای سنگی شهر هورامان تخت در راستای ثبت جهانی آن، شهرداری این شهر اقدام به ارائه ۲ طرح تشویقی به شهروندان کرده است.
وی گفت: اعمال ۳۰ درصد تخفیف برای ساخت و سازهایی که با مصالح بومی سنتی انجام شود، یکی از بسته های تشویقی شهرداری هورامان تخت برای حفظ منظر و سیمای این شهر تاریخی است.
وی افزود: دومین بسته تشویقی تفاهم نامه شهرداری با پایگاه منظر فرهنگی هورامان است که در این بسته ساختمان ها و منازلی که در شهر هورامان تخت احداث شده و بنا به هر دلایلی دچار آسیب شده و نیاز به مرمت و بازسازی دارد، مصالح بومی و سنتی در اختیار مالکان آنها برای اصلاح و نوسازی به صورت رایگان قرار داده می شود.
اخترکاوان ادامه داد: ارائه این ۲ طرح تشویقی توسط شهرداری هورامان با استقبال بسیار خوب شهروندان این شهر مواجه شده است که امیدواریم در آینده ای نزدیک این شهر تاریخی و بسیار کهن منظر و سیمای سنتی خود را باز یابد و ثبت جهانی آن نهایی شود.
به گزارش ایرنا، هورامان، نام منطقه ای با دره های پرپیچ و خم و عمیق و رودبارهای متعدد است، هورامان تخت یکی از شهرهای شهرستان سروآباد استان کردستان است و هورامان در ایران منطقه ای در استان کردستان و کرمانشاه است و در خارج از ایران نیز بخشی از محدوده کردستان عراق در استان حلبچه را در بر می گیرد.
واژه ‘هورامان’ از دو بخش ˈهوراˈ به معنی اهورا و ˈمانˈ به معنای خانه و جایگاه و سرزمین تشکیل شده است، بنابراین هورامان به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.
‘هور’ در اوستا به معنی خورشید آمده و هورامان جایگاه خورشید نیز معنی می دهد، بنا به اعتقاد این مردم، هورامان تخت زمانی شهر بزرگی بوده و مرکزیت خاص داشته است و به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیه هورامان یاد می کنند.
وضعیت خاص روستاهای منطقه هورامان از نظر معماری، موقعیت جغرافیایی، چشمه های پر از آب، سرسبز بودن، کوه های سر به فلک کشیده و همچنین مراسم خاص، آداب، رسوم و وجود مقبره و مسجد پیرشالیار این منطقه را به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور تبدیل کرده است.
در منطقه اورامان، شهر اورامان تخت با قدمتی سه هزار ساله و چهار هزار نفر جمعیت که در ۱۶۰ کیلومتری شهر سنندج واقع شده است به دلیل معماری خاص روستا، آداب و فرهنگ و وجود مقبره پیرشالیار و برگزاری سالانه مراسم های معنوی مربوط به آن بیشتر مورد توجه است.
شهر هورامان تخت ثبت ملی شده و ثبت جهانی آن در دست اقدام است و بدون تردید یکی از شرط های اصلی برای ثبت جهانی آن حفظ بافت فرهنگی، سنتی و معماری پلکانی و خاص آن است.
شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
۷۳۵۴/۶۱۰۸
**خبرنگار: فرزاد آداک**انتشار دهنده: فرزاد اداک
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین