اخبار گردشگری

مزیت‌های گردشگری و کشاورزی فرصت طلایی اشتغال مازندران است

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر شفیعی خورشیدی شامگاه شنبه در گفتگو با خبرنگاران به ظرفیت‌های بالقوه مازندران در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری اشاره کرد و گفت: به طور حتم با وفاق و همدلی و بهره گیری از ظرفیت همه صاحب نظران، نخبگان و شخصیت‌های دلسوز می‌توان شاهد توسعه همه جانبه و متوازن استان بود.

وی، حل مشکل پسماند در استان را یک ضرورت مهم عنوان کرد و گفت: مازندران به دلیل میزبانی از میلیون‌ها گردشگر در سال، نیازمند نگاه ملی در حوزه‌های مختلف به ویژه حل معضل پسماند است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای صنعت کشاورزی در مازندران، ایجاد شهرک‌های کشاورزی از طریق سرمایه گذاری و تقویت ارتباط با پنج کشور همسایه و صادرات محصولات کشاورزی به این کشورها را مسئله‌ای بسیار حائز اهمیت و قابل پیگیری عنوان کرد.

خورشیدی با اشاره به مزیت نسبی بالای استان در حوزه کشاورزی، خاطرنشان کرد: مازندران با چنین ظرفیتی می‌تواند به قطب کشاورزی کشور تبدیل شود و این فرصت مناسبی برای توسعه یافتگی استان خواهد بود.

وی، پتانسیل بالای مازندران در بخش‌های مهم صنعتی، کشاورزی و گردشگری را فرصتی طلایی برای رفع مشکل اشتغال در سطح استان عنوان کرد و افزود: با حمایت و تقویت این بخش‌ها هم شاهد افزایش اشتغال در سطح استان خواهیم بود وهم تولید در داخل شکوفا خواهد شد.

خورشیدی با اشاره به ظرفیت بالای کشورهای آسیای میانه به ویژه کشورهای cis اشاره کرد و با بیان اینکه این کشورها ظرفیت بالایی برای توسعه همکاری‌های تجاری محسوب می‌شوند، تصریح کرد: تقویت صادرات محصولات کشاورزی به این کشورها می‌تواند در توسعه اقتصادی استان نقش بسزایی ایفا کند.

وی، صنعت گردشگری را یکی دیگر از ظرفیت بالقوه استان عنوان کرد و با اشاره به اینکه این استان در سال مقصد گردشگری میلیون‌ها هموطن است، بیان داشت: تقویت این صنعت مهم، راهکاری برای توسعه پایدار اقتصادی در استان خواهد بود.

خورشیدی در ادامه سخنان خود وجود چند بندر مهم در سطح استان را از جمله دیگر ظرفیت‌های مهم اقتصادی مازندران عنوان کرد و افزود: حل و تصویب منطقه آزاد تجاری امیرآباد متأسفانه چند سالی است که مغفول مانده با بهره گیری از ظرفیت دولت و مجلس از جمله مسائل مهمی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی، بندر امیر آباد را بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر معرفی کرد و با بیان این این بندر یکی از بهترین فرصت‌ها برای سرمایه گذاری است، بیان داشت: دسترسی آسان این بندر به کشورهای cis و همچنین امکانات و زیرساخت‌های لازم موجود در آن می‌تواند یک فرصت طلایی برای توسعه صادرات در استان محسوب شود.

خورشیدی در ادامه سخنان خود همچنین تقویت صنایع تبدیلی به ویژه در حوزه کشاورزی را جز نیازهای مهم و ضروری استان عنوان کرد و بیان داشت: به طور حتم تقویت این بخش می‌تواند در توسعه اقتصادی استان نقش آفرین باشد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت و پشتیبانی از تولید، بر ضرورت بهره گیری از همه ظرفیت‌ها به منظور تقویت تولید در سطح استان تأکید کرد و افزود: رویکرد دولت سیزدهم و شخص آیت الله رئیسی نیز تقویت تولید داخل و تکیه بر توانمندی‌های بومی است که باید این مسئله در استان‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

خورشیدی همچنین به ظرفیت بالای مازندران در بخش صنعت و معدن اشاره کرد و با بیان اینکه می‌توان با رعایت قوانین زیست محیطی زمینه توسعه یافتگی این بخش را نیز فراهم کرد، افزود: باید با توسعه و تقویت صنایع تبدیلی از خام فروشی این محصولات جلوگیری شود.

وی بر ضرورت فراهم کردن بسترهای لازم به منظور حضور سرمایه گذاران در سطح استان تأکید کرد و گفت: نباید با اعمال قوانین سخت گیرانه و غیر ضروری موجب دلسردی و عقب نشینی سرمایه گذاران شویم.

وی بر ضرورت افزایش سهم مازندران در تولید ناخالص داخلی کشور تأکید کرد و افزود: با توجه به مزیت بالای استان در بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری و خدمات، می‌توان با برنامه ریزی، مدیریت صحیح و استفاده از توان نخبگان و افراد متخصص به این هدف دست یافت.

خورشیدی همچنین به مسأله مدیریت منابع آب در سطح استان اشاره کرد و افزود: با توجه به کاهش بارش و خشکسالی در سطح کشور، مهار آب‌های سطحی در استان باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.