گردشگری و توریسم

وضع حدود در اسلام مبتنی بر اصلاح و تربیت است

ابوالفضل حجتی پور روز دوشنبه در آیین تکریم مدیرکل و معارفه سرپرست اداره کل زندان‌های استان خراسان جنوبی در بیرجند افزود: از جمله مجازات‌ها زندان و حبس است اما با اجرای حکم زندان می‌شود هدف غایی اسلام را نهایی کرد.

وی گفت: این فرضیه که برگشت به خود در زندان میسر می‌شود یا خیر، دیدگاه‌ها در ارتباط با نوع و افراد متفاوت است اما با نگاه عمیق می‌توان یافت که نگاه اصلی در زندان نگاه اصلاح و تربیت است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان زندان‌ها اظهار داشت: قوانین و مقرراتی که در جامعه وضع می‌شود در راستای برقراری نظام و زندگی مبتنی بر قانونمداری است زیرا وضع قانون به تنهایی فاقد ارزش است و قانون زمانی دارای ارزش پیدا می‌کند که ضمانت اجرایی داشته باشد.

وی بیان کرد: البته قوانین و مقررات در حوزه اخلاقیات یک ضمانت اجرا دارد اما آنچه موجب نظم است ضمانت کیفری است که با ارزش‌ترین نوع ضمانت است.

حجتی پور گفت: مهمترین فواید ضمانت کیفری اثر بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرم است و وضع قانون با ضمانت اجرای قوی، اثر بازدارندگی دارد.

وی با بیان اینکه وظایف و تکالیف امور زندان با منابع در اختیار همخوانی ندارد ادامه داد: برقراری اصلاح و تربیت نیازمند کمک همه نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: امروز در مقوله بهداشت و درمان، نگهداری ۲۰۰ هزار زندانی در فضای بسته کار دشواری است و کرونا به زندان‌ها سرایت نکرده و اگر بوده، بسیار محدود است.

وی اظهار داشت: در حوزه فرهنگی و تربیتی زندان، استقبال از ورود جهادگران عرصه فرهنگی اقدام بزرگی است که اگر آحاد جامعه در بخش‌های مختلف هماهنگ شوند و سازمان را در مسیر اصلاح و تربیت یاری کنند حتما به چشم‌اندازها خواهیم رسید.

وی گفت: امام راحل جمله‌ای در ارتباط با زندان داشتند که زندان باید به دانشگاه و آموزشگاه نیکی‌ها تبدیل شود اما شاید هضم این صحبت نسبت به افرادی که هنجارشکن هستند، مشکل باشد و با نگاه ظاهری دشوار است ولی این مهم امروز با تحقق بیانات رهبر انقلاب به تحقق می‌پیوندد.

حجتی پور افزود: در همین ارتباط اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی در بخش اشتغال و فرهنگی رتبه برتر را داشته است که امیدواریم رویکرد ارتقایی داشته باشد.

وی گفت: قضاوت دیگران در عملکرد دارای ارزش است اما آنچه مهم بوده، قضاوت انسان نسبت به عملکرد است، مدیرکل سابق جزو نیروهای صادق و زحمتکش هستند و سرپرست جدید اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی نیز تجربه موفق زندانبانی دارند و چهره فرهنگی و انقلابی هستند.

در این آیین از خدمات چهار ساله «علی هاشمی» مدیرکل پیشین تجلیل و «غلامرضا روشان» که پیش از این مدیر زندان مرکزی کرمان بود، به عنوان سرپرست اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان خراسان جنوبی معرفی شد.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، رییس کل دادگستری استان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، فرمانده سپاه انصارالرضا (ع)، فرمانده انتظامی خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استان در این آیین حضور داشتند.