گردشگری و توریسم

تشخیص به موقع کرونا، دغدغه مهم متخصصان عفونی است

دکتر علی امجدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در فصل سرما باید بروز هر علامتی از سرماخوردگی و آلرژی مانند تب، سردرد، گلودرد، بدن درد یا حتی عطسه، آبریزش بینی و حتی علائم غیر شایع مانند تهوع، دل درد، دل پیچه، اسهال، ضعف، بی حالی و بی اشتهایی بیمار ابتلا به کرونا در نظر گرفت تا زمانی که خلاف آن ثابت شود.

وی با بیان اینکه تشخیص بیماری کرونا غالبا بر اساس شرح حال و معاینه بالینی است مگر اینکه تردید در تشخیص و یا موارد استثنا وجود داشته باشد اظهار داشت: نخستین اقدام فردی که علائم کرونا را دارد باید قرنطینه باشد.

وی با اشاره به قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا تا زمان بهبودی ادامه داد: متاسفانه این نگرش در جامعه غالب شده که در موارد بروز بیماری کرونا فرد مبتلا باید در قرنطینه بماند تا علایم به خودی خود بهبود پیدا کنند که این تصوری اشتباه است و با این تصور اشتباه بیمار زمان طلایی برای درمان را از دست می دهد و فرد زمان مراجعه به پزشک با درگیری قابل توجهی از ریه مواجهه می شود.

این پزشک متخصص عفونی تصریح کرد: بیمار هرچه سریع تر بتواند به پزشک مراجعه و برای درمان اقدام کند روند بیماری کوتاه تر و کم عارضه تر خواهد بود.

وی با توجه به اینکه هر مرحله از بیماری کرونا درمان خاص خودش را دارد گفت: به طور مثال مصرف داروهایی چون دگزامتازون که در اواخر بیماری می تواند کمک کننده باشد اگر در مراحل ابتدایی مصرف شود، منجر به تشدید تکثیر ویروس کرونا خواهد شد.

امجدی همچنین با اشاره به اینکه درمان در افرادی چون زنان باردار یا شیرده و سن بالا یا پایین به دلیل حساسیت دارویی ممکن است متفاوت باشد افزود: افرادی که حساسیت غذایی به باقلا دارند باید از مصرف ویتامین سی تزریقی و هیدروکسی کلروکین پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس تجربه ای که این ۹ ماه از این بیماری داشتیم اسم بیماری هزار چهره مناسب کرونا است بیان کرد: زیرا  هر چند وقت یکبار این ویروس با ایجاد تابلو و ظاهری جدید پزشکان را غافلگیر می‌کند.

وی ادامه داد: سیر و پیش آگهی بیماری در افراد مختلف متفاوت است اما کلیدی ترین مسائل در تعیین سیر بیماری، حفظ آرامش و خونسردی طی بیماری و درمان و دوم مراجعه به موقع و از دست ندادن زمان طلایی گرفتن دارو است.

این پزشک عفونی تاکید کرد: ویروس کرونا با کسی شوخی ندارد و اخیرا با جهشی که داشته است، شاهد افزایش چشمگیری هم در سرایت و هم در شدت بیماری نسبت به اوایل شیوع این ویروس هستیم.

وی به مردم توصیه کرد: حتی الامکان از منزل بیرون نروند و از حضور در اجتماعات و مهمانی ها خودداری کنند و همچنین مساله مهمتر اینکه که برای بالابردن ایمنی خود حتما از ۲ ماسک و یک شیلد صورت، در موارد خروج از منزل استفاده کنند.