گردشگری و توریسم

حس‌گر تشخیص چند ثانیه‌ای بیماری کرونا در اراک ساخته شد

دکتر محمد ولاشجردی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در پی یک پژوهش مشترک بین محققان گروه مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه اراک و دانشگاه صنعتی مالزی (UTM)  امکان تشخیص ویروس کرونا از طریق آزمایش بزاق بیمار به عنوان یک روش  به نسبت ایمن و قابل اطمینان میسر شد.

این پژوهشگر اظهار داشت: این پژوهش با مشارکت دکتر علیرضا سماواتی، دکتر قاسم عیسی‌آبادی‌بزچلوئی از دانشگاه اراک و پرفسور احمد فوزی اسماعیل از چهره‌های شناخته شده مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی مالزی و همکاران  انجام گرفت که امکان تشخیص این ویروس در زمان بسیار کوتاه را ممکن ساخته است.  
وی در تشریح شیوه عملکرد این حس‌گر اظهار داشت: برای تشخیص ویروس کرونا از حس‌گر فیبر نوری لایه نشانی شده با طلا و گرافن اکساید استفاده شده است و  به طوری که از  طریق تغییر در طول موج و شدت نور دریافتی به وسیله آنالیزر اپتیکی قادر به تشخیص وجود ویروس در بزاق بیمار است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه اراک گفت: اساس کار این حس‌گر، برهمکنش موج پلاسمون سطحی در بین سطوح طلا  و گرافن اکساید، و موج منتشر شده درون فیبرنوری است که قرار گرفتن آن در بزاق بیمار تغییرات طول موج و شدت آن نسبت به زمانی که سنسور در بزاق فرد سالم قرار گرفته است وجود ویروس را مشخص می‌کند.  

دکتر ولاشجردی افزود: در این پژوهش نمونه بزاق دهان بیماران مبتلا به کوید-۱۹ با متوسط سن ۵۸ سال در محدوده سنی ۳۴ تا ۷۲ سال توسط حس‌گر ساخته شده مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصل از عملکرد آن حاکی از تغییرات معنادار طول موج دریافتی و شدت آن با افزایش تعداد ویروس کرونا در مراحل مختلف بیماری است.

وی اظهار داشت: برای مثال بیماری که در مراحل پیشرفته بیماری است تغییرات طول موج و شدت به ترتیب ۱.۱۲ نانومتر و۲.۰۱ دسی‌بل و برای فرد مبتلا به ویروس که در مراحل ابتدایی بیماری است ۰.۹۸ نانومتر و ۱.۳۲ دسی‌بل گزارش شده است و  مدت زمان پاسخ سنسور به وجود ویروس بسیار کوتاه و در حدود چند ثانیه است.
این پژوهشگر گفت: شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر بسیاری از محققان رشته‌های مختلف را بر آن داشته است تا حداکثر تلاش خود را برای مبارزه با آن به کار گیرند و دانشگاه اراک نیز به عنوان دانشگاه جامع استان مرکزی که همواره حضور موثری در مسائل صنعت و اجتماع داشته است از ابتدای شیوع این ویروس همت خود را  همراه با محققان سایر  نقاط جهان در این عرصه به کار گرفت.  
دکترولاشجردی افزود: تایج حاصل از این پژوهش در ژورنال بسیار معتبر Chemical Engineering Journal  با ضریب تاثیر (۱۰.۶) به چاپ رسیده است.

دانشگاه اراک با ۱۱۵ رشته تحصیلی دارای ۳۰۰ عضو هیات علمی است.

بر اساس اعلام سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  مجموع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور تا ۱۹ مهر ۹۹ به ۴۹۶ هزار و ۲۵۳ نفر  و شمار جانباختگان به ۲۸ هزار و ۲۹۳ نفر رسیده است و ۳۰ استان در وضعیت قرمز یا هشدار هستند.