گردشگری و توریسم

وظیفه دانشگاه تبدیل فضای مجازی به محیط علمی برای دانشجو است

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، نسرین نورشاهی روز یکشنبه در نخستین کنفرانس ملی آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران که به صورت مجازی در وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: امروزه نگران حضور جوانان در فضای بی قانون مجازی و آسیب‌ های آن هستیم اما فضای مجازی می‌ تواند به شکل سودمند مورد استفاده قرار گیرد؛ در این مورد تبدیل فضای مجازی از یک محیط سرگرمی و آسیب زا به یک محیط علمی، جزو مسوولیت‌ دانشگاه‌ است.

تله‌های فقر جمعیتی

رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به شرایط نامناسب کارگران، گفت: درصد بالایی از کارگرها زیر خط فقر هستند و امنیت شغلی آنان رو به کاهش است که تله‌ های جمعیتی فقر محسوب می شوند؛ نتیجه این تله‌های جمعیتی فقر، سیاه چاله‌ هایی است که خطرات و بحران‌ های اجتماعی به دنبال دارد. این بحران‌ ها و آسیب‌ ها عواقبی از جمله حاشیه نشینی، اختلال در آموزش و پرورش کودکان و بی ارزش شدن ارزش‌ ها به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: با شیوع کووید۱۹، بشر با یک ابرمساله رو به رو شد؛ تقریباً ۲ میلیون نفر در جهان به زیر خط فقر رفته‌ اند. در ایران نیز خط فقر ۱۰ میلیون تومان است، حدود ۲ میلیون نفر در آستانه خارج شدن از محیط کار هستند و یک میلیون کارگر تامین اجتماعی بیکار شده اند.

به گفته نورشاهی، بحران‌ های ناامیدی،‌ فرسایش اعتماد،‌ عدم یکپارچگی اجتماعی و ‌اختلال در سلامت اجتماعی از تله‌ های فقر است که با آن رو به رو شدیم یا در آینده نزدیک با آن رو به رو خواهیم شد.

نورشاهی خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی نظام آموزشی و علمی کشور باید کمک کنند. این سوال اکنون مطرح است که امداد علمی و تخصصی این نهاد اجتماعی کجا قرار دارد؛ در این شرایط است که ارزش‌ های نهادی دانشگاه‌ ها بروز و ظهور می یابد و نقش دانشگاه و دانشگاهیان تحت لوای پاسخگویی اجتماعی برجسته‌ تر از همیشه خود را نشان می‌ دهد.

وی با بیان اینکه کووید ۱۹ با وجود محدودیت‌ ها، فرصتی برای مرجعیت علمی دانشگاه‌ ها بود، تاکید کرد: دانشگاهیان باید با پاسخگویی اجتماعی، بار دیگر مشروعیت خود را مورد تایید قرار دهند.

رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: از مدتی قبل بحث باز کردن درهای دانشگاه به روی جامعه مطرح است اما اکنون یک پاندمی جهانی این درها را ناخودآگاه‌ ها گشود و ما امروز ناگزیریم درهای دانشگاه را به روی مردم باز کنیم و آنها را با تمام وجود بپذیریم.

مسوولیت‌های اجتماعی دانشگاه

نورشاهی خاطرنشان کرد: از ابتدای بروز این بیماری، شاهد پای کار بودن پژوهشگاه ها هستیم و در بحث‌ های مطالعاتی به ۱۰ مورد به شکل مشخص رسیدیم. بحث اول فرصتی است که برای افزایش سطح شفافیت و گزارش دهی در اختیار دانشگاهیان قرار گرفته است. این بستر آنلاین کمک می‌ کند که درها را باز کنیم و بدون محدودیت مکانی و زمانی، ذینفعان در جلسات شیشه‌ای (محیط آنلاین) از آن استفاده کنند.

وی افزود: مورد بعدی احیای آموزش‌های غیررسمی است؛‌ یکی از نیازهای مهم جامعه که توسط دانشگاه‌ ها باید به آن توجه شود، بحث ارتقای سطح فرهنگ،‌ تاب آوری اجتماعی و ارائه راهکار برای حل مشکلات است.

نورشاهی با بیان اینکه حمایت از زنان دارای مسوولیت‌ های خانوادگی و دارای فرزند هم بخش دیگری از این مطالعات را شامل می شود، خاطرنشان کرد: زنان شاغلی داریم که به دلیل مدرسه رفتن فرزندان شان، مجبور شدند در خانه باشند و از آنها مراقب کنند اما اکنون زنان می‌ توانند از راه دور کارهای خودشان را دنبال کنند.

وی به تعاملات اجتماعی دانشگاه ‌‎ها با یکدیگر و جامعه اشاره کرد و گفت: در این زمینه به تازگی شبکه تبادل اجتماعی میان دانشگاه‌ ها شکل گرفته است. این موارد، مولفه‌ ها و شاخصه‌ های تجسم بخشی به مسوولیت اجتماعی دانشگاه‌ ها است.

رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به بحث انتقال پایتخت، تاکید کرد: انتقال از پایتخت محوری دانشگاه‌ ها به همه گستره سرزمین، باید مطرح شود؛ عده ای از متمرکز شدن همه امور در تهران گله دارند؛ در حالی که محیط آنلاین و فضای مجازی غیر مکان‌مند، این شرایط را ایجاد می‌ کند که دانشجویان از سایر امکانات پایتخت بهره ببرند.