گردشگری و توریسم

کمترین شمار قربانیان ناشی از حملات داعش در عراق طی یک ماه اخیر

به گزارش ایرنا، منابع اطلاعاتی عراق پنجشنبه شب به پایگاه خبری “العربی الجدید” گفته‌اند که در ماه سپتامبر گذشته حملات داعش به نیروهای الحشد الشعبی و غیرنظامیان کمتر از ۳۰ زخمی و کشته داشته که از نظر شمار قربانیان حملات داعش از زمان سقوط شهر موصل در شمال عراق در نیمه‌های سال ۲۰۱۴ میلادی کمترین میزان بوده است.

براساس گزارش این منابع، حملات اخیر داعش با ایجاد کمین‌ صورت گرفته که معمولا به سرقت خودروها و اموال قربانیان منتهی می‌شود.

این حملات با استفاده از بسته‌های انفجاری و شلیک خمپاره به حومه شهرها و روستاها صورت می‌گیرد.

به گفته این منابع، بزرگترین چالشی که نیروهای عراقی با آن رو به رو هستند پرونده مرزی سوریه و نیز مناطق مورد مناقشه با کردستان عراق است که گروهک تروریستی داعش فعالیت خود را در مناطق شمالی این کشور و در جوار اقلیم کردستان تشدید کرده است.

سرلشکر “تحسین الخفاجی” سخنگوی فرماندهی عملیات نظامی مشترک عراق نیز به العربی الجدید گفت: عناصر باقی‌مانده گروهک داعش، تنها چندین گروه کوچک هستند که هر گروه متشکل از سه یا چهار نفر می‌باشد که در مناطق سخت گذر مانند بیابان‌ها، دره‌ها و غارها حضور دارند.

الخفاجی افزود: شمال دره “الثرثا” که دارای جریان آب است و پیشروی یگان‌های نظامی پیاده نظام در آن به سختی صورت می‌گیرد، از جمله مناطق حضور عناصر گروهک تروریستی داعش است.

دره الثرثاء در شهرستان “الشرقاط” در استان صلاح الدین در شمال غرب عراق قرار دارد.

سخنگوی فرماندهی عملیات نظامی مشترک عراق گفت: عناصر داعش همچنین در مناطق جنوب استان کرکوک، شمال دیاله و شرق صلاح الدین حضور دارند، جایی که خلأ امنیتی میان نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگه کرد وجود دارد و محل تجمع گروه‌های تروریست‌ها در این مثلث قرار دارد، به طوری که از حوض العظیم، زور دیاله و زور ام الحنطه به عنوان پناهگاه استفاده می‌کنند.

الخفاجی شمار کنونی عناصر داعش را کمتر از یکهزار نفر دانست و افزود: آنان در گروه‌های کوچک در چندین منطقه پراکنده هستند و از طریق دریافت باج و غارت اموال مردم، هزینه‌های خود را تأمین می‌کنند.

این مقام نظامی عراقی کمک‌های برخی افراد به این عناصر را از دیگر منابع درآمدی عناصر باقی‌مانده داعش در عراق دانست.

الخفاجی افزود: نیروهای عراقی اخیرا از روش‌های تازه‌ای برای سرنگونی اعضای داعش استفاده می‌کنند، به این صورت که پس از اطمینان از مکان‌های حضور گروه‌های داعش به عملیات میدانی منحصر به فرد دست می‌زنند.

وی گفت: آخرین عملیات نیروهای ارتش عراق در استان الانبار در غرب [عراق] صورت گرفت که هفت تن از عناصر داعشی از جمله یک زن کشته شدند.

الخفاجی درباره سلاح‌های داعشی‌ها هم گفت که تروریست‌ها از سلاح‌های نیمه سنگین و دوش‌پرتاب، تک‌تیرانداز و دوربین‌های دید در شب برای کشتن نیروهای عراقی استفاده می‌کنند.

این درحالی است که “علی الحسینی” فرمانده الحشد الشعبی در محور شمال گفت که گروهک داعش همچنان ساکنان بیشتر مناطق آزاد شده عراق را با تکیه بر هسته‌های خفته تهدید می‌کند.

وی به العربی الجدید گفت: نمی‌توان شمار عناصر گروهک تروریستی داعش را تخمین زد، اما می‌توان گفت که شمار آنان به صدها تن نمی‌رسد که در چندین استان پراکنده و در اطراف شهرها مستقر هستند، جایی که مسائل امنیت نیروهای عراقی چندان وجود ندارد و شمار تروریست‌ها به خاطر عملیات ویژه نیروهای امنیتی عراق در حال کاهش است.

“کریم علیوی” عضو کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق نیز در گفت‌وگو با “العربی الجدید” اظهار کرد: فرماندهان نظامی عراقی تأیید کرده‌اند که داعش پس از کشته شدن “ابوبکر البغدادی” به طور کامل نابود شده و خطر چندانی برای امنیت ملی عراق ندارد.

وی افزود: با این وجود، عناصر داعش مردم، کشاورزان و نیروهای امنیتی را در برخی نقاط نظامی می‌ترسانند، بطوری که آن‌ها به سرعت حمله می‌کنند و ناپدید می‌شوند.

علیوی اضافه کرد: اختلافات سیاسی در احزاب سیاسی در بغداد با وجود اختلاف میان اقلیم کردستان و دولت  فدرال موجب احیای داعش می‌شود، همچنان که برخی طرف‌ها در داخل و خارج عراق نیز برای ادامه فعالیت گروهک تروریستی داعش تلاش می‌کنند.

“علی الحیانی” پژوهشگر مسائل مربوط به گروه‌های مسلح نیز در این باره گفت: حمله عناصر گروهک تروریستی داعش به نیروهای امنیتی، قتل و ربودن آنان تنها بیانگر این است که این گروهک به یک باند کوچک تبدیل شده و در چندین استان پراکنده است اما خطرناک نیست.

الحیانی در پایان افزود: گروهک تروریستی داعش در تلاش است که نوجوانان به ویژه کسانی که ساکنان و اقوامشان را در جنگ میان نیروهای امنیتی و داعش از دست داده‌اند، جذب کند.