گردشگری و توریسم

آتش سوزی مراتع سمیرم و فریدونشهر مهار شد

منصور شیشه‌فروش شامگاه یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: وقوع حریق در حدود ۱۵ هکتار از مراتع کیفته شهیدحسینی سمیرم که از ساعت ١٣ بعد از ظهر امروز رُخ داد با تلاش چهار ساعته عوامل امدادی مهار شد.

وی ادامه داد: همچنین حریق در سه هزار متر از مراتع سیبک فریدونشهر از ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه بوقوع پیوست که آن هم پس از یک ساعت تلاش عوامل محلی و امدادی خاموش شد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۵۹ فقره حریق در ۱۵۷ هکتار از مراتع و عرصه‌های زیست محیطی استان رُخ داده است، گفت: بیشتر این آتش سوزی‌ها در شهرستان سمیرم اتفاق افتاد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، استقرار ۲ پایگاه امداد مشخص در شهرستان‌های سمیرم و فریدونشهر را خواستار شد و از مردم خواست تا با مشاهده آتش در مراتع و عرصه‌های زیست محیطی، آن را در اسرع وقت به شماره‌های ۱۱۲ هلال احمر یا ۱۵۰۴ فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

 شهرستان سمیرم در ۱۶۵ کیلومتری جنوب و شهرستان فریدونشهر در ۱۸۰ کیلومتری غرب مرکز استان قرار دارند. 

به گزارش ایرنا، حدود ۲ میلیون هکتار از اراضی مرتعی استان مُستعد آتش‌سوزی است که بیشتر آن در شهرستان‌های غربی و جنوبی قرار دارد به همین دلیل مدیریت بحران استانداری اصفهان از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درخواست کرد تا ۲ پایگاه دائمی اطفای حریق در این مناطق ایجاد کند.

۹۵ درصد از عوامل آتش‌سوزی‌ها در مراتع، انسانی و ناشی از غفلت گردشگران، ساکنان و دامداران است.

سال گذشته ۲ فقره آتش سوزی در ۲.۵ هکتار از جنگل‌های فریدونشهر، حدود ۶۰  آتش‌سوزی در ۲۴۰ هکتار از مراتع و ۱۱ آتش‌سوزی در ۱۸۱ هکتار از عرصه‌های زیست محیطی استان اتفاق افتاد.

استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار  مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های طبیعی و ملی تشکیل می‌دهد و از این میزان حدود یکصد هزار هکتار جنگل، ۶ میلیون هکتار مرتع و سه میلیون هکتار بیابان است.