گردشگری و توریسم

نماینده مجلس: تحقق سند مهارت کردستان در رفع بیکاری موثر است

به گزارش ایرنا، پرویز اوسطی روز چهارشنبه در شورای مهارت استان کردستان که با حضور علی اوسط هاشمی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد، اظهار داشت: شرایط کشور نیازمند نظام آموزشی نوین است که در گام دوم انقلاب نیز به آن پرداخته شده است.  
رییس مجمع نمایندگان کردستان با بیان اینکه مهارت و دانش فنی، نسبت اشتغال و سرمایه گذاری سه آسیب در حوزه اشتغال هستند که با آن مواجه هستیم، افزود: در بحث مهارت و دانش فنی پس از انقلاب تاکید ویژه ای بر آن شد تا بتوانیم به مرزهای دانش جهانی دست یابیم و به نوعی به عنوان مرجع دانش شناخته شویم و سیاست‌های ما باید بر این مبنا تدوین شود.
اوسطی اضافه کرد: در نسبت اشتغال می بینیم که بیش از ۵۰ درصد در بخش خدمات است در حالیکه بیشتر آنها نیز شغل‌های کاذب است.  
وی یادآور شد: سرمایه گذاری نیز یکی دیگر از آسیب هایی است که در این استان در طول دوران ۴۰ ساله انقلاب رشد متوازنی با سایر استان‌های کشور نداشته و فاصله بسیاری داریم پس نیاز به سند توسعه استان است.  
اوسطی تاکید کرد: نیاز داریم با استفاده از نیازهای خرد در جامعه استان با بهره گیری از مهارت‌آموزی ظرفیت ها را فعال کنیم و بتوانیم بخشی از مشکلات اشتغال و بیکاری را رفع کنیم.

نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش های مهارتی سرمایه های بسیاری نیاز دارد و به همین دلیل نباید پس از اتمام آموزش ها زنجیره را پاره کرد و ضروری است فضای ایجاد اشتغال برای کارآموزان ایجاد شود.

 
۱.۶۵ درصد اعتبارات آموزشی کشور مربوط به آموزش‌های مهارتی است
نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تنها ۱.۶۵ درصد اعتبار آموزشی کشور به آموزش‌های مهارتی تعلق دارد که بسیار ناچیز است.  
سید مهدی فرشادان اظهار داشت: با توجه به اینکه مهارت های فنی و حرفه ای در ایجاد اشتغال می‌تواند تاثیر بسیاری داشته باشد، باید بدنبال افزایش اعتبارات این بخش باشیم.

وی افزود: با همکاری مجلس دهم تمام درآمد مراکز فنی و حرفه ای به خود آنان بازگردانده می‌شود که نقش مهمی در ارتقای کیفی و کمی آموزش دارد.

فرشادان یادآور شد: همچنین مربیان در مراکز آموزشی حدود ۴۴ ساعت در هفته مانند یک کارمند خدمت ارائه می کنند ولی درآمد لازم را نیز ندارند.  

نماینده مردم سروآباد و مریوان در مجلس شورای اسلامی هم در این شورا گفت: آموزش های مهارتی باید به فراگیران حتی محصلین آموزش داده شود.  

شیوا قاسمی ‌پور افزود: مهارت‌های فنی کفایت نمی‌کند و مهارت‌های کسب و کار الکترونیک و اخلاق پیش‌نیاز جهش تولید کسب مهارت به صورت جهشی است.  
وی اضافه کرد: در استان محروم کردستان باید به دنبال اجرایی کردن سند توسعه مهارتی باشیم و نیاز شهرستان ها بر اساس بازار کار دیده شود.
قاسمی پور یادآور شود: باید برای جامعه زنان فعال نیازمند کارگاه هایی تجهیز شوند تا آموزش های مهارتی را به آنان ارایه دهند تا بتوانند به اشتغال زایی در آینده برسند.