گردشگری و توریسم

مطالبه اهالی برای استقرار دائمی سازمان بازرسی در لواسان

چند روز پیش تعدادی از شهروندان لواسان یکی پس از دیگری با خبرنگار ایرنا در لواسانات تماس گرفتند و با این سوال که شما خبرنگار هستید؟، حس نگرانی خودشان را از پایان ماموریت نیروهای سازمان بازرسی در لواسان بیان کردند.

ابعاد مختلف این مطالبه مردمی شاید در  نگاه نخست به ذهن خطور نکند اما گفت و گو با همین مردم تاثیر حضور دائمی نمایندگان بازرسی در لواسانات و نقش فسادستیزی آنان را به وضوح تبیین می‌کند.

خانم «سیده مرسده اولایی» هم جزو شهروندانی است که درخواست انتشار مطالبه مردم منطقه مبنی بر استقرار دائمی هیات بازرسی در شهرداری لواسان را مطرح می‌کند و می‌گوید: یکی از همسایه‌های ما با احداث یک دیوار به اختیار خودش و با ادعای اینکه با پلیس ساختمان هماهنگ بوده و بیل و کلنگ هم متعلق به آنهاست، ۲۰ سال کوچه هشت متری ما را طوری تقسیم کرده بود که خودرو امدادی امکان عبور نداشت و همین مساله بارها مشکل‌ساز شده بود.

این شهروند لواسانی خاطر نشان کرد: چند سال از طریق شهرداری موضوع را پیگیری کردیم و به نتیجه‌ای نرسیدیم؛ از سال ۹۷ مجدد پیگیر شدیم و بنده بیش از ۱۰ نامه و درخواست به این نهاد ارائه دادم ولی مدام درگیر کاغذبازی اداری می‌شدیم و حتی معاون سابق شهرداری از ما طلب پرداخت هزینه کرده بود؛ وقتی هم دلیل می‌پرسیدم می‌گفت «هزینه درگیری برای تخریب این دیوار است!» اما سرانجام شکایت خود را به نماینده سازمان بازرسی مستقر در شهرداری ارائه دادم و ظرف چند روز این مشکل ۲۰ ساله، بدون دردسر برای اهالی مرتفع شد.
اولایی می‌گوید: عده‌ای از بودن هیات ناظر در لواسان متضرر می‌شوند زیرا این هیات مقیم در منطقه مثل چشم بینا بر تخلف‌ها نظارت می‌کند.

«آرش باباییان» نیز دیگر شهروند لواسان از نقش این سازمان در پس‌گیری اراضی ملی تپه‌سرخه به خبرنگار ایرنا چنین می‌گوید: حسن عملکرد سازمان بازرسی به ویژه در لواسان بر کسی پوشیده نیست؛ اگر این افراد با جدیت مساله را بررسی و پیگیری نمی‌کردند، به راحتی مشکل ما حل نمی‌شد و شاید هنوز هم نمی‌توانستیم به زیارت اهل قبور خود برویم.

«کمال‌الدین کیایی» نیز از معتمدان این شهر با تاکید بر اهمیت پیشگیری از تخلف، بیان می‌کند: وقتی تخلف صورت بگیرد، مردم و دولت را متضرر می‌کند زیرا جبران آن هزینه بسیاری برای نظام و اعتماد عمومی خواهد داشت؛ البته در برخی موارد مانند شهرک کلاک جمع‌آوری تخلف‌ها، بار مالی هم به همراه دارد.
وی افزود: اگر سازمان بازرسی حضور دائمی و نظارت قوی در لواسان داشته باشد، می‌تواند عامل موثری در پیشگیری از بروز تخلف‌ها باشد و از ضررهای مادی  ومعنوی جلوگیری کند.

«علی زینال» شهروند دیگر نیز چنین می‌گوید: فکر می‌کنم فقدان بازرسان ضربه بزرگی برای شهر باشد؛ اگر دائم حضور داشته باشند، به نفع مردم است لذا امیدواریم آنان برای همیشه باشند.

«محسن مسعودنژاد» از معتمدان دیگر لواسانی نیز تاکید می‌کند: حضور نمایندگان این سازمان باعث شد تا غارت‌گران بیت‌المال ماست‌های خود را کیسه کنند؛ ما از مسئولان تقاضا داریم بازرسان در لواسان بمانند زیرا با حضور آنها ممکن است تخلف به صفر برسد اما پای آنها که از شهر خارج شود، متخلفان آرام آرام زنده می‌شوند و همان بلاها را سر مردم میآوردند.

به گزارش ایرنا، اهالی قدرشناس لواسان، پیش از این نیز با انتشار پیام‌های متعدد در فضای مجازی و نصب بنر در سطح شهر از اقدامات موثر ماموران سازمان بازرسی کشور در این منطقه، در کنار دیگر مسئولان در بازپس‌گیری بیت‌المال، مراتب قدردانی خود را اعلام کرده بودند.

همچنین استشهادنامه‌ای به امضای اهالی لواسان تنظیم و در هفته سوم مرداد ماه برای رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور ارسال شد که در بخشی از متن آن چنین نوشته شده است: ما در مدت کوتاه حضور نماینده محترم سازمان در منطقه شاهد تلاش‌های دلسوزانه و شبانه‌روزی ایشان در تسهیل ارتباط با عموم مردم و دریافت اسناد و مدارک و شکایات و استماع نگرانی‌های مردمانی که جایی برای دادخواهی و تظلم پیدا نمی‌کردند، بوده‌ایم به نحوی که تعامل مثبت و موثر ایشان سبب دلگرمی و اعتماد عمومی در توده مردم شده است.
امضاکنندگان این استشهاد افزوده‌اند: وی مقتدرانه و البته در چارچوب وظایف قانونی و نظارتی سازمان متبوع و در راستای ریشه‌یابی تخلفات بیشمار ارجاعی و پیشگیری از سوء جریان امور، درخواست‌ها و شکوائیه‌های عمومی واصله را که در آن حقوق دولت و منافع عمومی در معرض تضعیف و حیف و میل قرار گرفته بدون ملاحظه موقعیت و سمت اشخاص و با هدف دفاع از حقوق دولت و جلوگیری از تضییع حقوق عمومی در کمال صراحت، صداقت، صلابت و پاکدستی مورد رسیدگی قرار داده و در سایه سلامت کاری و تقوا و پاکدامنی و توکل به قدرت الهی هیچ گونه نگرانی و هراسی از فشارهای عوامل فرصت‌طلب و تهدیدهای پیدا و پنهان آنان نداشته است.


حضور سازمان بازرسی در لواسان، مفسدان را ناکام می‌کند
حجت‌الاسلام محمد داوری، امام جماعت مسجد فاطمیه نجارکلا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان می‌کند: با توجه به نقش بازدارندگی استقرار نماینده سازمان بازرسی در شکل‌گیری تخلفات و تقویت حس اعتماد عمومی به دستگاه قضایی در لواسان و از سوی دیگر اینکه مفسدان منطقه، استقرار نماینده این سازمان را مانع حصول اهداف خویش می‌دانند و از هر اقدامی برای حذف این هیات دریغ نمی‌کنند، لذا انتظار داریم نماینده‌ای از سازمان بازرسی در لواسان مستقر باشد تا ان‌شالله جو عمومی شهر پس از اقدامات اخیر دستگاه‌های نظارتی و قضایی به نقطه مطلوب برسد.

امام جمعه لواسان: برای تمدید ماموریت هیات بازرسی قول مساعد گرفته‌ام
امام جمعه بخش لواسانات نیز با اشاره به پایان مدت ماموریت نمایندگان این سازمان در اول شهریور ماه اعلام کرد: با مسئول سازمان در خصوص ضرورت تمدید مدت ماموریت صحبت کرده‌ام و وی نیز قول مساعد داده است.
حجت‌الاسلام سید سعید لواسانی هفته گذشته در دیدار با «علی لنگرنشین» رئیس هیات بازرسی مستقر در شهرداری لواسان ضمن قدردانی از اقدامات موثر این هیات در مقابله با تخلفات منطقه تاکید کرد: حضور نمایندگان این سازمان در دوره پیشین منشا برکت بوده و ان‌شاءالله تعالی در این دوره نیز چنین باشد.
وی بیان کرد: بنده در جریان مخالفت برخی افراد با حضور شما در لواسان هستم اما وجهی برای نظر آنان نمی‌بینم، بلکه معتقدم با توجه به دوره جدید قوه قضائیه باید حضور سازمان بازرسی کل کشور نیز پررنگ‌تر از پیش شود.


به گزارش خبرنگار ایرنا مستقر در شمیرانات، نمایندگان این سازمان در آخرین دوره ماموریت خود به صورت مستمر، حتی تعطیلات رسمی از دهم خرداد ماه در شهرداری لواسان مستقر و علاوه بر آسیب‌شناسی مشکلات مدیریت شهری، بررسی تخلفات ساختمانی و دریافت شکایات مردمی را در دستور کار قرار دادند.
پیگیری و به سرانجام رساندن تخریب بخش‌های غیرمجاز ویلاهای منتسب به افراد سرشناس در شهر لواسان، پیگیری آزادسازی معابر عمومی، ۲۷ هکتار از اراضی ملی تپه‌سرخه از تصرف مدعیان شخصی، تخریب بناهای غیرمجاز به میزان بیش از یکهزار مترمربع، بررسی تخلفات ساختمان‌های شخصی و اداری، تخلفات مالی اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله اقدامات بارز این مسئولان نظارتی است که بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای داشت.
گرچه حضور این هیات صرفاً در شهرداری لواسان بوده است اما به زعم و اظهار معتمدان و اهالی این شهر، استقرار دائمی نمایندگان سازمان بازرسی کشور و نظارت بر تمام دستگاه‌ها علاوه بر شهرداری، به عنوان مسئولان نظارتی که عملکرد قابل قبولی نیز در میان مردم داشته‌اند، ضروری است و خروج این تیم از لواسان می‌تواند بار دیگر زمینه بروز تخلفات از جمله ساخت و سازهای غیرمجاز، تصرف اراضی ملی و بیت‌المال را برای سودجویان فراهم سازد.
لواسان با آب و هوایی کوهستانی و طبیعتی بکر، مرکز بخش لواسانات از توابع شهرستان شمیرانات در ۱۱ کیلومتری شمال‌شرقی پایتخت واقع شده و که طی سال‌های اخیر ساخت‌ و سازهای غیرمجاز، تصرف اراضی ملی، تخلفات مالی و غیره در آن بسیار خبرساز بوده و منجر به دستگیری مدیران، مسئولان و کارشناسان متعدد طی ۶ ماه گذشته شده است.
در این مورد می‌توان به مواردی چون جریان «اکبر طبری» معاون اجرائی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه، حجت‌الاسلام غلامرضا منصوری قاضی بازنشسته اجرائیات لواسانات، شهردار سابق لواسان، سه نفر از اعضای شورای اسلامی و تعدادی از کارکنان این شهرداری و برخی از کارمندان ادارات ثبت اسناد و املاک لواسانات اشاره کرد.