گردشگری و توریسم

سوگواری محرم در دماوند با حفظ سلامت مردم برگزار می‌شود

به گزارش ایرنا، مهدی حیدری روز یکشنبه در جلسه نشست ستاد مبارزه با کرونا شهرستان دماوند که با حضور اعضا در فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: در سطح کلان تصمیم‌گیری‌هایی در خصوص برگزاری مراسم ایام محرم اتخاذ و دستورالعملی تهیه و تدوین شده است.

وی ادامه داد: بر اساس سنت‌های پیشین، ایجاد محدودیت برای برگزاری مراسم محرم با مخالفت شدید از سوی برخی افراد خاص مواجه خواهد شد اما سلامت مردم و انسان‌ها موضوع مهمی است که در دین اسلام به آن اشاره شده است.

این مقام مسئول با تاکید براینکه امروز وظیفه ما برگزاری مراسمی مناسب در ماه محرم است و در عین حال سلامت مردم تأمین شود، تصریح کرد: رعایت نکردن این امر زمینه افزایش بیماری را فراهم خواهد کرد.

حیدری افزود: در مصاحبه‌های پیشین با مخالفت برخی از افراد که خود را از یاران باوفای دین و شریعت دانسته و بقیه را در مقابل خود می‌بینند، مواجه شدیم که فضای مجازی را با ادبیات سخیف آلوده کردند، این در حالی است که ادعای برگزاری مراسم‌ فرهنگی را دارند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما در برگزاری مراسم دینی در کنار مردم خواهیم بود تا حزن و اندوه خود را از این اتفاق تاریخی نشان دهیم، اما به افرادی که به عنوان کاسبان محرم هستند اجازه نمی‌دهیم که با سلامت مردم بازی کنند.

وی با اشاره به اینکه حرمت انسان‌ها و حق‌الناس از موضوعات حائز اهمیت بوده و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز احترام به حق‌الناس است، گفت: با توجه به تصمیم‌گیری‌های اتخاذ شده، سقف برگزاری مراسم عزاداری حداکثر تا دو ساعت خواهد بود.

حیدری با اشاره به اینکه نیروی انتظامی از هرگونه حرکت دسته‌ها، هیئت‌ و برپایی داربست‌ها جلوگیری می‌کند، گفت: ممنوعیت جابجایی هیئت‌ها، رعایت فاصله‌گذاری بین افراد تا دو متر در مکان‌های مسقف تعیین شده، استفاده از زنجیر به صورت شخصی، استفاده از ماسک به صورت مستمر، ممنوعیت استفاده از طبل، سنج و برپایی ایستگاه صلواتی از جمله موضوعاتی است که باید مدنظر قرار گیرد.

با برگزاری مجالس عزا در فضای باز از مراسمات زیرزمینی جلوگیری کنیم

حجت اسلام و المسلمین کاظم فتاح دماوندی، امام جمعه دماوند در ادامه این جلسه اظهار داشت: اهمیت ماه محرم و صفر بر کسی پوشیده نیست اما اقامه عزا باید به روش‌های نوین صورت گیرد که از ایجاد ازدحام جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه عزاداری محرم مستحب و حفظ جان مردم واجب شرعی است، خاطرنشان کرد: حفظ سلامتی و جان مردم باید در اولویت برنامه‌های هیئت‌ها و حسینیه‌ها باشد و همچنین باید میزان جمعیت در حسینیه‌ها و محلات مختلف خرد تا به این ترتیب از تراکم افراد خودداری شود.

این مقام مسئول با تاکید براینکه استفاده از فضاهای باز، حیاط مدارس و ورزشگاه‌ها حایز اهمیت است تا از عزاداری‌های زیرزمینی جلوگیری شود، بیان داشت: در ایام تاسوعا و عاشورا، عزاداران نباید از محلی به محل دیگر نقل مکان کند، اما می‌توانند در حسینیه محل خود، در فضای باز و زمان کوتاه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اقامه عزا کنند.

امام جمعه دماوند نصب پرچم عزا در معابر، استفاده از شعارهای حسینی، انتقال مفاهیم عاشورایی در فضای مجازی، توجه به شعار “عرض ارادت و حفظ سلامت” را از موضوعات مهم و قابل توجه در این میان دانست و گفت: حذف سفره‌اندازی در مراسم موجب می‌شود تا بسیاری از خطرات کاهش یابد؛ همچنین برپایی ایستگاه صلواتی در شهرها و روستاها به دلیل جلوگیری از ایجاد ازدحام جمعیت ممنوع است، اما برپایی خیمه به صورت نمادین مشکلی ندارد.