گردشگری و توریسم

۳۷ واحد تولیدی خراسان رضوی مجوز زیست محیطی گرفتند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی روز سه‌شنبه در بیست و سومین نشست کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک خراسان رضوی گفت: با صدور مجوز زیست محیطی برای فعالیت هفت واحد تولیدی دیگر در این استان به خاطر آلایندگی آنها موافقت نمی‌شود.

علی رسولیان افزود: شرط این کمیسیون برای صدور مجوز به واحدهای تولیدی این است که هیچ آلایندگی برای محیط زیست نداشته باشند. 

وی ادامه داد: همچنین بررسی ۶ پرونده مربوط به صدور مجوز زیست محیطی برای فعالیت واحدهای تولیدی به دلیل کار کارشناسی و بررسی مجدد به نشست‌های بعدی کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک خراسان رضوی موکول شد.

معاون استاندار خراسان رضوی عمده پرونده‌های بررسی شده در نشست امروز کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک را مربوط به شهرستان مشهد دانست و گفت: پرونده‌های مربوط به واحدهای تولیدی در شهرستانهای درگز، جوین، سبزوار، نیشابور، مه‌ولات و کلات با حضور فرمانداران یا نمایندگان آنان به صورت ویدیو کنفرانس بررسی و به عمده آنها مجوز زیست محیطی برای فعالیت داده شد.

وی صدور مجوز زیست محیطی برای برخی واحدهای تولیدی ماسک را منوط به تغییر محصول تولیدی آنها بعد از پایان شیوع کرونا دانست و افزود: یکی از واحدهای تولیدی استان قرار است به زودی خط تولید “ملت بلون” به عنوان یکی از مواد اولیه ماسک سه لایه را به منظور جبران کمبود این ماده راه‌اندازی کند.

براساس ماده ۱۱ قانون هوای پاک، هرگونه احداث، توسعه، تغییر خط تولید و واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مستلزم رعایت مقررات ابلاغی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست است و این سازمان موظف است حداکثر طی یک ماه به استعلام های درخواست جواز تاسیس و بهره برداری پاسخ دهد و در صورت عدم موافقت آن سازمان، دلایل آن را به استعلام کننده به صورت کتبی ارایه کند و عدم پاسخ در مدت یاد شده به منزله تایید است.

کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک متشکل از استاندار به عنوان رییس، یکی از معاونان استاندار، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان دبیر، مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیر کل سازمان بازرسی استان و فرماندار مربوطه است.

در صورت اعتراض متقاضی مرجع استانی حداکثر طی یک ماه به اختلافات فی مابین رسیدگی می‌کند و در صورت آلاینده نبودن، مجوز مقتضی را صادر و در غیر این صورت تقاضا را رد می کند.