گردشگری و توریسم

آکسیوس: ترامپ به پوتین در مورد ادعای کمک روسیه به طالبان حرفی نزده است

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا، ترامپ در مصاحبه ای که سایت خبری آکسیوس آمریکا با وی انجام داد، از مکالمه تلفنی اش با پوتین در پنجشنبه گذشته گفت و در پاسخ به این پرسش درمورد مطرح کردن این مساله با رئیس جمهوری روسیه افزود: ما از آنچه با هم بحث می کنیم، صحبت نمی کنیم، اما بحث های زیادی داشتیم.

آکسیوس با اشاره به اینکه این مساله ذهن دموکرات های آمریکا را مشغول کرده است، بی میلی ترامپ به پرداختن به این موضوع را دلیلی برای علاقه نداشتن وی به چالش با پوتین حتی در شرایطی دانست که جان آمریکایی ها در خطر باشد.

رئیس جمهوری آمریکا در این مصاحبه قاطعانه گفت: هرگز در مورد این مساله با وی (پوتین) گفت وگو نکردم.

در عین حال خبرنگار آکسیوس ترامپ را تحت فشار قرار داد تا بگوید چرا در مورد این مساله با پوتین صحبت نکرده و ترامپ نیز گفت: آن یک تماس تلفنی برای گفت وگو در مورد موضوعات دیگر بود و پر واضح است که این موضوعی می باشد که بسیاری از مردم آن را جعلی و ساختگی می دانند.

آکسیوس در ادامه این گزارش نوشت: ترامپ دستکم هشت بار از زمانی که اطلاعات مربوط به کمک ادعایی روسیه به طالبان در بریفینگ اطلاعاتی مکتوب رئیس جمهوری آمریکا گنجانده شد، با پوتین گفت و گو داشته است.

تیم ترامپ می گوید که وی تا قبل از انتشار خبر مربوط به این مساله در روزنامه نیویورک تایمز، شفاها در مورد آن توجیه نشده بود.

در سال ۲۰۱۸، ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده ارشد وقت آمریکا در افغانستان، روسیه را به کمک مالی و تسلیحاتی طالبان متهم کرد و گفت: ما می دانیم که روس ها در این کار دست دارند.

ترامپ به آکسیوس گفت که اطلاعی از سخنان نیکلسون نداشته و مدارک مربوط به کمک روسیه به طالبان، هرگز به میز کارش نرسیده است.

در همین حال، نیویورک تایمز ماه گذشته میلادی گزارش داد، اسناد اطلاعاتی آمریکا ماه ها پیش به این نتیجه رسیده بود که یک واحد اطلاعات نظامی روسیه برای (کشتن) هر سرباز آمریکایی یا نیروی متحد، رقم مالی پیشنهاد داده است.

نیویورک تایمز مدعی شد که این مبالغ مالی از طریق واسطه ها منتقل می شد و تا یکصد هزار دلار ارزش داشت.

اما کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ درمورد این مساله توجیه نشده، زیرا اطلاعات مربوط به آن غیرقاطعانه بوده است.

با این همه، تناقض گویی عجیبی در سازمان های آمریکایی درمورد این مساله وجود دارد، به طوری که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از این مساله ابراز اطلاع کرد، اما سازمان امنیت ملی آمریکا این ادعا را رد کرد.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز گفت که آژانس های اطلاعاتی پنتاگون گزارش‌های منتشر شده در مورد نقش روسیه و کمک مالی به طالبان برای کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان را تایید نمی‌کنند.

وی افزود: هیچ‌ یک از آژانس‌های اطلاعات دفاعی قادر نبودند این گزارش را به تأیید برسانند. فرماندهان همه گزارش‌ها را فارغ از معتبر بودن، جدی می‌گیرند. به شما در این خصوص اطمینان می‌دهم. با فرماندهان [حاضر در افغانستان] در این خصوص صحبت داشته‌ایم.  

کرملین و طالبان نیز گزارش منتشر شده مبنی بر کمک مسکو به این گروه را رد کردند.

اما این مساله دستمایه حملات دموکرات ها به ترامپ شد، به طوری که جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ گفت که رئیس جمهوری یا درمورد این موضوع حساس توجیه نشده و یا اگر توجیه شده، کاری درمورد آن نکرده است.

طالبان و آمریکا چندی پیش توافقی را برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان منعقد کردند.

حال ترامپ تاکید دارد که خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان اجرا خواهد شد، حتی اگر این توافق بهم خورده باشد.