گردشگری و توریسم

وقتی منافع آمریکا، نظم و امنیت بین‌المللی را تعریف می‌کند

به گزارش خبرنگار ایرنا، مقامات دولت دونالد ترامپ ادعای حفظ امنیت جهانی را دارند و به همین بهانه کشورهای مختلف را تحت فشار قرار می‌دهند و اهداف خود را پیگیری می‌کنند این در حالی است که بخش اعظم ناامنی‌های جهان ناشی از سیاست‌ها و اقدامات همین کشور است.

بعد از پایان جنگ جهانی دوم جامعه بشری و قدرتهای وقت به این نتیجه رسیدند که با پیش بینی سازوکارها و نهادهایی مانع از بروز جنگ و درگیری جدید شوند هر چند در ایجاد این سازوکارها هم منافع خود را عمدتا در اولویت قرار دادند تا به اصطلاح موقعیت برتر خود را تضمین کنند. با این حال طی سال‌های اخیر شاهد اتفاقی عجیب در این زمینه هستیم به طوری که آمریکای ترامپ با طرح شعار اول آمریکا عملا علیه نهادها و سازوکارهای جا افتاده و مرسوم بین المللی شورش کرده است به طوری که هم از توافقنامه و معاهدات بین‌المللی خارج می شود وهم با ماجراجویی‌های خطرناک مانند رفتار جنگنده‌های این کشور با هواپیمای مسافربری ماهان جان غیرنظامیان را در خطر قرار می‌دهد.

تا آنجا که به ایران مربوط است آمریکا در سه سال اخیر هر کار کرده تا به زعم خود ایران را وارد درگیری و جنگ کند. گذشته از تحریم‌های ظالمانه و دوره گردی مقامات این کشور برای تشدید سیاست‌های خصمانه علیه ایران طی دو سه سال اخیر این کشور در دو مرحله تنش را تا ‌آستانه درگیری پیش برد. آمریکا با ترکیبی از جنگ اقتصادی و تهدیدهای نظامی تلاش می‌کند ایران را به زانو درآورد. با توجه به گذشت ۲ سال از خروج یکجانبه آمریکا و اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی و تهدیدهای مکرر علیه حاکمیت و مردم جمهوری اسلامی ایران، لازم است کشورهای مستقل جهان به وظیفه خود برای وادار نمودن آمریکا به پایبندی در برابر قوانین و تعهدات بین المللی عمل کنند.

آمریکا با القای تهدیدات موهوم و ساختگی و ایجاد دگرهراسی به ویژه در مورد کشورهای روسیه، چین و ایران تلاش می‌کند تا با توجیه حضور، استقرار پایگاه‌های جدید و مداخله بیشتر در مناطق مختلف از جمله غرب آسیا، آسیای شرقی و جنوب شرق آسیا و مرزهای اروپای شرقی به دوران جنگ سرد بازگردد تا ضمن چپاول ثروت این مناطق به بهانه تامین امنیت کشورهای متحد، از ضروری ترین نیاز کشورهای جهان که همانا تأمین صلح، امنیت و توسعه پایدار است جلوگیری به عمل آورد. نباید فراموش کرد که تنها کشوری که تاکنون از بمب هسته ای استفاده کرده، ایالات متحده است و از آن زمان تاکنون این کشور با دخالت در امور دیگر کشورها صلح جهانی را به خطر انداخته است. آمریکایی‌ها آشکارا دنبال بهانه‌ای برای تشدید بحران هستند.

اکنون اگر جامعه جهانی پاسخی سریع و قاطع مقابل فضاسازی‌ها و هنجارشکنی‌های خطرناک آمریکا انجام ندهد نمی‌توان انتظار داشت که این اقدامات با توجه به سبک مغزی ترامپ پایان یابد و احتمالا تبدیل به رویه‌ای نگران کننده در سطح جهان خواهد شد. زیرا که آمریکا کشوری است که تلاش می‌کند در همه کشورهای جهان توطئه راه بیندازد و انتخابات مردمی را به دلیل منافع خود به هم بزند، آمریکا است.

دولت ترامپ حتی از هم‌پیمانان خود نیز باجگیری می‌کند. تهدیدات نظامی آمریکا برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران تنها در حکم تلاشی برای باج‌گیری از سایر کشورها و هم‌پیمانان آمریکا است این کشور با ایجاد هراس در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس سلاح های خود را به این کشورها می فروشد تا شرکتهای اسلحه سازی آمریکایی را راضی نگه دارد.

آمریکا با اعمال تروریسم دولتی صلح بین المللی را خدشه‌دار می‌کند. آمریکا هرگز التزامی به قوانین بین‌المللی نداشته است؛ اصولا قوانین بین‌المللی همیشه بازیچه دست این کشور بوده است و ترور سردار سلیمانی نشانه بارز این رفتار آمریکا بود با این ترور نقض آشکار و بی چون و چرای قوانین بین‌المللی از سوی آمریکا اثبات شد، چرا که ایران نه‌تنها با آمریکا در حال مخاصمه فعال نبوده بلکه چنین هدفی هم نداشته بنابراین ترور سردار سلیمانی قتلی هدفمند بوده که از مصادیق بارز تروریسم به شمار می‌رود و مغایر با حقوق بین‌الملل و حقوق بشر است.

تنها کشوری که همه موازین انسانی را زیر پا می‌گذارد و از رسیدن غذا و دارو به مردم دیگر کشورها جلوگیری می کند ایالات متحده است. تحریم ایران از سوی آمریکا در شرایط شیوع جهانی کرونا، مصداق بارز تروریسم دولتی بود. آمریکا با ادامه تحریم ایران در شرایطی که ویروس کووید-۱۹ در کشورهای مختلف دهها هزار قربانی گرفته است، مرتکب جنایت ضدبشری شد.

اصولا ایالات متحده هر کشوری را که طبق خواسته های سیاسی آن رفتار نکند را تحریم اقتصادی می‌کند ارتش آمریکا در بسیاری از کشور های جهان بدون دلیل خاصی حضور دارد و همین موضوع در مناطق مختلف جهان نا امنی ایجاد کرده است.

آمریکا بزرگترین کشور تولید کننده سلاح های کشتار جمعی است و ادعا می کند که با استفاده از این سلاح‌ها قصد دارد به صلح و امنیت جهانی کمک کند. آمریکا بیشترین فروش تسلیحات در جهان را دارد و سلاح‌های آن برای کشتار مردم بی گناه استفاده می‌شود. همانگونه که سلاح‌هایی که آمریکا به رژیم سعودی می‌فروشد سال‌هاست مردم بی گناه یمن را هدف قرار داده است.

نظام امنیتی جهان بر اصول و قواعدی همچون پذیرش حق تعیین سرنوشت ملت‌ها، احترام به حاکمیت ملی، عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و غیرقانونی بودن توسل به زور بر اساس منشور ملل متحد بود، اما با اقدامات غیرقانونی ایالات متحده در سال‌های اخیر و به ویژه با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و نقض این اصول در مناطق مختلف، جهان با چالش های نظامی و امنیتی پیچیده ای مواجه شده است بی ثباتی در امنیت جهانی توسعه یافته و وجوه مختلف زندگی مردم جهان را به صورت جدی به خطر انداخته است.