گردشگری و توریسم

الکاظمی: باید راهکار فراگیری برای پایان دادن به چالش‌های منطقه پیدا کنیم

«مصطفی الکاظمی» عصر سه شنبه در نشست خبری مشترک با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی هدف سفر خود به تهران را تقویت روابط تاریخی بین دو کشور عنوان کرد و گفت: این سفر با هدف تقویت روابط دو جانبه بین دو کشور انجام شده است به ویژه که امروز  با چالش‌هایی روبرو هستیم که بخشی از آن نتیجه شیوع بیماری کرونا و سقوط قیمت نفت است.

نخست وزیر عراق  ادامه داد: در سایه این چنین چالش هایی ما نیازمند هماهنگی بین دو کشور هستیم به نحوی که تامین کننده منافع ایران و عراق باشد. به ویژه که روابط بین ایران و عراق صرفا ناشی از موقعیت جغرافیایی دو کشور و یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک نیست، بلکه این روابط تاریخی ، فرهنگی و دینی عمیق است و ریشه در تاریخ دارد.

وی گفت: ما درباره مساله منطقه‌ای ثبات، امنیت و صلح آن هم در سایه چالش‌های اقتصادی که ناشی از شرایط شیوع کرونا امروز منطقه با آن روبرو است بحث و گفت و گو کردیم.

الکاظمی تاکید کرد: ملت عراق دوستدار و مشتاق روابط ممتاز با جمهوری اسلامی ایران براساس اصل عدم دخالت در امور داخلی دو کشور است.

نخست‌وزیرعراق با بیان این که ما علیه تروریسم و گروه‌های تکفیری جنگیدیم، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که در این راه در کنار عراق ایستاد و ما این را فراموش نخواهیم کرد. به همین دلیل هم عراق در کنار ایران برای گذر از چالش های اقتصادی ایستاده است و عراق تبدیل به یک بازار بزرگ برای تجارت و صادرات ایران شده است.

الکاظمی گفت: روابط ما با ایران و کشورهای مختلف مبتنی بر حسن نیت است و تلاش ما این است که از رهگذر همکاری با ایران بتوانیم راهکارهایی برای خارج کردن و بیرون آوردن منطقه از چالش‌ها و تنش‌هایی که از آن رنج می‌برد، پیدا کنیم.

نخست وزیر عراق افزود: ما فکر می کنیم از طریق همکاری و کارکردن با کشورهای مختلف منطقه باید بتوانیم راهکار فراگیری برای پایان دادن به مشکلات و چالش‌های منطقه پیدا کنیم.

وی با بیان این که  ایران و عراق هردو از چالش‌ها و مشکلات اقتصادی رنج می‌برند، ادامه داد: ملت‌های دو کشور منتظرند تا خدمات بهتری از دولت‌های خود دریافت کنند بنابراین برای این که بتوانیم این هدف را تحقق ببخشیم نیازمند همکاری فراگیر و کامل با یکدیگر هستیم.