گردشگری و توریسم

واکنش چین و روسیه به سیاسی‌سازی کمک‌های انسانی سوریه

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه با موضوع مسایل انسانی در سوریه برگزار شد که در آن ژانگ جون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد، از رنج شهروندان سوری به شدت ابراز نگرانی کرد.

وی همچنین قویا خواستار برداشته‌شدن فوری تحریم‌های یکجانبه‌ای شد که شرایط زندگی را در سوریه تضعیف کرده است.

مخالفت روسیه با هرگونه لیست‌بندی

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد هم گفت روسیه به تعهدات خود تحت قانون بین‌المللی بشردوستانه احترام می‌گذارد و خواهد گذاشت. ما بارها تاکید کردیم که نیروی هوایی روسیه از سیستم خاصی در تایید هدف استفاده می‌کند که هدف قرار گرفته‌شدن اماکن غیرنظامی سوری را ناممکن می‌سازد.

وی در واکنش به اتهامات سه عضو دائم و غربی شورای امنیت که روسیه را عامل متوقف کردن ارسال کمک به مردم سوریه نامیدند، ادامه داد: سخت است که بفهمیم چرا دولت سوریه، طرف مستقیم فرایند نزاع‌زدایی نبود. نمایندگی‌های روسیه در دمشق، ژنو و نیویورک بیش از این با هیچ لیستی تحت عنوان مناقشه‌زدایی موافقت نخواهند کرد.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: ما از همین الان به معاونت کمک‌های اضطراری سازمان ملل متحد پیشنهاد می‌دهیم که پایگاه‌های مناقشه‌زدایی شده را با دولت سوریه برپا نمایید. این مسیر درستی برای حرکت است.

نبنزیا تاکید کرد: ما بارها ایرادهای این فرایند را نشان دادیم. یکی از کمبودهای اصلی آن این است که اطلاعات گردآوری شده کمک‌های اضطراری سازمان ملل متحد، از منابع ناشناس و ناشناخته می‌آید که نمی‌تواند تایید شود.

اظهارات نماینده روسیه واکنشی به اظهارات همتایان غربی خود در شورای امنیت است که به خاطر تمدید نشدن قطعنامه ۲۵۰۴ شورای امنیت و مسدود شدن مسیر نادیده گرفتن دولت قانونی و مشروع سوریه، روسیه را مورد سرزنش قرار دادند.

انگلیس

«جاناتان آلن» معاون نمایندگی انگلیس در سازمان ملل متحد در این زمینه گفت: در ماه مه، ۳.۴ میلیون مردم در سوریه از طریق باب الحوا غذا، امنیت و مایحتاج خود را و یک میلیون نفر هم کمک‌های بهداشتی را از طریق باب‌السلام از طریق سازمان ملل متحد دریافت کردند.

وی مدعی شد: هیچ توضیح منطقی برای قطع‌کردن این راه حیاتی برای میلیون‌ها نفر در منطقه وجود ندارد.

سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد ادامه داد: در حالیکه ما از ارسال کمک‌های سازمان جهانی بهداشت در ماه مه استقبال می‌کنیم اما ارسال دارو در شمال شرقی سوریه از جمله ۳۲ دارویی که از ماه ژوئن شروع شدند،به خاطر اینکه ماموریت نیروهای عبور از مرز پایان یافته است؛ یک ماه زمان می‌برد.

آلن اضافه کرد: ما باید مطمئن شویم کمک‌ها به کسانی می‌رسد که بیشترین نیاز را دارند. به هرحال ما باید بار دیگر تاکید کنیم به خاطر نحوه پاسخگویی دمشق، هیچ‌گونه فرایند انتقال خودکاری برای ارسال کمک‌هایمان وجود نخواهد داشت اگر تمدید قطعنامه مربوط به فرایند حیاتی عبور از مرز مسدود شود.

فرانسه

نیکلاس د ریوایر نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد هم در این نشست گفت: تنها آتش‌بس سریع و پایدار تحت نظارت سازمان ملل متحد باعث محافظت از جمعیت غیرنظامی سوریه خواهد شد.

وی افزود: ما به اندازه کافی نگفته‌ایم که احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه یک تعهد همگانی است. ما از تصمیم روسیه در خروج از فرایند نزاع‌زدایی به شدت متاسفیم.

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد ادامه داد: همه طرف‌ها به ویژه دولت سوریه باید نسبت به دسترسی ایمن و بدون مانع به مواد ضروری زندگی اطمینان دهد. فرایند کمک انسانی عبور از مرز هرگز تا به این حد ضروری نبوده است.

آمریکا

کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد هم در این نشست گفت: آمریکا تعهد خود به مردم سوریه را رها نخواهد کرد و هرکاری که بتوانیم را برای رساندن امداد حیاتی به آنها انجام خواهیم داد.

وی افزود: این شورا باید یک تصمیم بگیرد؛ یا به ما در حمایت از سازوکار کمک‌های انسانی عبور از مرز بپیوندید یا اینکه بگذارد مردم بمیرند.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد ادامه داد: دولت اسد و متحدان آن، علیه مردم سوریه جنگ به راه می‌اندازند و کمک‌های انسانی را به سلاحی در این جنگ تبدیل می‌کنند.

کرافت اضافه کرد: تصمیم شوک‌آور روسیه در خاتمه‌دادن به سازوکار نزاع‌زدایی تحت نظارت سازمان ملل، بیش از پیش در ارسال محموله کمک‌های انسانی اختلال ایجاد می‌کند و جان میلیون‌ها انسان را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل متحد یک تعهد اخلاقی به مردم سوریه دارد تا قطعنامه ۲۵۰۴ را تمدید کند و مطمئن شود که آنها غذا و دارویی که برای زنده ماندن نیاز دارند را دریافت می‌کنند.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد اضافه کرد: در بحبوحه کووید-۱۹، سازوکار عبور از مرز نسبت به هر زمان دیگر حیاتی‌تر است. ما هرگز نباید جان مردم سوریه را دستمایه بازی سیاسی قرار دهیم.