گردشگری و توریسم, گردشگری ورزشی

هیات انجمن‌های ورزشی آذربایجان‌شرقی بستری برای توسعه گردشگری ورزشی است 

علی حسن پور روز یکشنبه با اشاره به انگیزه خود برای حضور در انتخابات ریاست هیات انجمن های ورزشی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: زمان خدمت سربازی ام که در بسیج ورزشکاران بودم، همیشه دغدغه این هیات ورزشی را داشتم و از همه کسانی که می توانستند در ارتقاء این هیات ورزشی قدمی بردارند، درخواست کمک می کردم، زیرا معتقد بودم به دلیل نو پا بودن برخی از رشته های هیات انجمن های ورزشی هیچ اقدامی صورت نگرفته و جا دارد که به این رشته های نوظهور پرداخت شود.

وی افزود: لذا به رییس وقت سازمان بسیج ورزشکاران آذربایجان شرقی، آقای نریمانی، گفتم با توجه به نزدیک بودن انتخابات این هیات ورزشی شما ثبت نام کنید تا در راستای ارتقاء و پیشرفت این رشته های ورزشی تلاش کنید و بنده هم در حد توان در کنار شما خواهم بود؛ در نهایت آقای نریمانی گفت چرا شما خودتان وارد این زمینه نمی شوید و با علاقه ای که در شما می بینم می توانید تمام طرح هایتان در این راه به ثمر برسانید و مشوق اصلی بنده ایشان بودند تا وارد گود انتخابات شوم و به لطف خدا و با اعتماد دوستان و ورزشکاران به بنده، عهده دار ریاست هیات انجمن های ورزشی استان شدم.

وی توضیح داد: هیات انجمن های ورزشی متشکل از ۲۱ رشته ورزشی است که اصلا به یکدیگر مربوط نبوده و نه آنقدر بزرگ هسنتند که فدراسیون مستقل داشته باشند و نه آنقدر کوچک که کنار گذاشته شوند.

حسن پور تشریح کرد: برخی از این ۲۱ رشته ورزشی که در قالب انجمن به فعالیت های خود ادامه می دهند، شامل ۱. رشته های هوایی متشکل از پاراگلایدر، پارا موتور،کایت و پرواز هواپیما های مدل (پهپاد)، ۲. ورزش های آبی متشکل از جت اسکی، موج سواری و اسکی روی آب، ۳. رشته های رزمی متشکل از کیک بوکسینگ واکو، موتای، رزمی سلطان و اسپوکس، ۴. رشته های توپی متشکل از سپک تاکرا، راگبی، فلوربال، فوتبال دستی، تکبال، بیسبال،سافتبال و کریکت، ۵. دارت، ۶. طناب کشی، ۷. جهت یابی، ۸. تونیک و ۹. پارکور می باشند.

رییس هیات انجمن های ورزشی آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که وضعیت هیات قبل از تحویل به شما چگومه بوده و آیا فعالیت رشته های این هیات قابل قبول می باشد، گفت: به رغم اینکه از تلاش های ریاست قبلی این هیات تشکر می کنم، ولی باید بگویم که متاسفانه در اغلب رشته های زیر مجموعه این هیات فعالیت چمشگیری صورت نگرفته و در معدود رشته هایی مثل راگبی و سپک تاکرا حرفی برای گفتن داریم.

وی عنوان کرد: در رشته راگبی که قبلا شهرداری تبریز حمایت های بیشتری داشت، نتایجی همچون قهرمانی کشوری داشتیم و به رغم کناره گیری شهرداری از ورزش قهرمانی، سال گذشته به مقام نایب قهرمانی دست یافتیم که باید قهرمان می شدیم.

وی ادامه داد: در رشته سپک تاکرا نیز در شهرستان مراغه، قهرمانان بنامی را به تیم ملی جوانان و تیم های پایه معرفی کرده ایم.

حسن پور با بیان اینکه قرار نیست ما تمام این ۲۱ رشته ورزشی را در تمام شهرستان های استان راه بیاندازیم، افزود: هیات انجمن های ورزشی آذربایجان شرقی قصد دارد با بررسی این موضوع که هر کدام از شهرستان ها در کدام رشته ورزشی (زیر شاخه های هیات) خیلی قوی می باشد تا مرکزیت شهرستان را در آن رشته بخصوص به شهرستان مورد نظر دهیم و به عنوان پایلوت انتخاب کنیم، به عنوان مثال رشته موتای در شهرستان اهر و اسپوکس در شهرستان اسکو علاقه مندان فراوانی دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آمار سازمان یافته ای در هیات انجمن های ورزشی استان در دست موجود می باشد، گفت: متاسفانه ما هیچ آماری از تعداد و نوع فعالیت ورزشکاران این هیات نداریم و درحال حاضر مشغول تهیه ایجاد بانک اطلاعاتی هستیم تا با برنامه ریزی دقیق و مدون بتوانیم هدف هایمان را دنبال کنیم.

حسن پور همچنین اعلام کرد: در کلانشهر شهر تبریز به دلیل اینکه تعداد معدودی از ورزشکاران بیمه ورزشی دارند، تعداد آماری وجود دارد ولی در سطح استان این آمار وجود ندارد.

رییس هیات انجمن های ورزشی آذربایجان شرقی در اشاره به برنامه های خود یادآور شد: بدلیل تعدد رشته های ورزشی یکی از برنامه ای هیات انتخاب رییس کمیته های ورزشی است که در این انتخاب از افراد تاثیرگذار استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه موضوعی در فدراسیون انجمن های ورزشی وجود دارد که خود فدراسیون نیز مخالف این موضوع بوده است، عنوان کرد: آن موضوع، ثابت نبودن رشته ها در فدراسیون مذکور می باشد؛ یعنی در یک بازه زمانی، رشته ای خاص مربوط به فدراسیون انجمن های ورزشی بوده و در بازه زمانی دیگر تحت مدیریت یک فدراسیون دیگری فعالیت می کند.

وی افزود: از رشته های تحت پوشش هیات انجمن های ورزشی ۵ رشته المپیکی، ۱۰ رشته جزو بازی های آسیایی بوده و بقیه در رقابت های داخل سالن آسیایی انجام می گیرد. 

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند باشگاه مجوز دار در سطح استان فعالیت می کنند، اضافه کرد: متاسفانه اگر از اداره کل ورزش و جوانان استان استعلام کنید تنها یک باشگاه برای انجمن های ورزشی استان فعالیت می کند که باید سعی کنیم این تعداد را افزایش دهیم، البته مدیر کل ورزش و جوانان استان اخیراً طبقه دوم سالن ورزشی کوثر را برای تبدیل به خانه دارت استان تحـویل هیات دادند.

رییس هیات انجمن های ورزشی آذربایجان شرقی، یکی دیگر از برنامه های خود در این هیات را معرفی رشته های تحت پوشش هیات انجمن های ورزشی به اصحاب رسانه و خانواده ها عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه تمامی ورزش دوستان نمی توانند در ورزش های فوتبال، فوتسال، تکواندو، دوچرخه سواری، والیبال و بسکتبال موفق شوند، با توجه به هیکل و توان فردی شان می توانیم با معرفی رشته های انجمن ورزشی، این عزیزان را در رسیدن به موفقیت و هدف نهایی راهنمایی کنیم؛ به عنوان مثال یک نوجوانی که با اضافه وزن سعی می کند در کلاس فوتبال ثبت نام کند و به یک فوتبالیست حرفه ای تبدیل شود باید این نوجوان را راهنمایی کرد که با شرایط وزنی اش می تواند در رشته راگبی خیلی موفق تر باشد؛ یا فردی که روپایی زیاد می زند، الزاماً  فوتبالیست خوبی نیست، بلکه می تواند در سپک تاکرا به موفقیت دست یابد. 

 حسن پور با بیان اینکه در صدد هستیم با اراِئه یک سند راهبردی بتوانیم راه چهارساله ای را که در پیش گرفته ایم، با موفقیت به اتمام برسانیم، اضافه کرد: در تهیه این سند از حضور سه کارشناس خبره در حوزه ورزش استان بهره می بریم و البته باید بگویم که جایگاه هیات در بین هیات های دیگر در سالی که گذشت، خوب نبوده است.

 وی در ادامه یادآوری کرد: ورزش های هوایی هیات انجمن های ورزشی استان بیشترین پتانسیل رشد را در بین دیگر رشته ها دارا می باشد، زیرا با وجود چهار سایت پروازی در سهند، تک آلتی اطراف شیبلی، دین آباد آذرشهر و ارلان مرند و (سایت موردی در جلفا) بیشترین علاقه مندان ورزش های هوایی کشور سالانه سرازیر این پیست ها می شوند.

رییس هیات انجمن های ورزشی آذربایجان شرقی، یکی دیگر از برنامه های خود در این هیات را طرح هایی از قبیل ایجاد تفاهم نامه با اداره کل میراث و گردشگری استان در خصوص توریسم ورزشی و آماده سازی اماکن تفریحی و اقامتی برای ورزشکاران مسابقات هوایی به میربانی استان در آینده نزدیک عنوان کرد و بیان داشت: سعی می کنیم با برگزاری مسابقات ورزشی رونق اقتصادی و توریستی را در استان احیا کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که در خصوص ورزش های آبی برنامه ای دارید، افزود: با توجه به موقعیت استان و نبود دریا، رشته موج سواری امکان پذیر نبوده، ولی رشته های جت اسکی و اسکی روی آب که در سد امند به صورت محدود دنبال می شود، فعالیت دارند که قصد داریم این بخش از ورزش های آبی را گسترش دهیم.