اماکن دیدنی ایران

با برترین دانشگاه های استانبول آشنا شوید


قاصدک 24

در سال ها اخیر دانشجویان زیادی برای تحصیل به ترکیه سفر کرده اند، تعداد زیاد دانشگاه های معتبر و تنوع رشته های دانشگاهی دلایل افزایش دانشجویان خارجی در کشور ترکیه هستند.

دانشگاه های استانبول و دانشگاه های آنکارا که به صورت دولتی و خصوصی فعالیت دارند جزو این دانشگاه ها هستند.

اکثر دانشگاه های ترکیه دولتی هستند و راهیابی به این دانشگاه ها به خاطر شرایط پذیرش تا حدودی دشوار است البته وجود دانشگاه های خصوصی ترکیه راه را برای دانشجویان خارجی بویژه ایرانیانی که مایل به تحصیل در ترکیه هستند آسان تر کرده است. اگر مایل هستید اطلاعاتی درباره بهترین دانشگاه های استانبول بدست بیاورید در ترکیش مگ همراه ما باشید تا این اطلاعات را با شما علاقمندان به اشتراک بگذاریم.

رشته های تحصیلی دانشگاه های استانبول

همانطور که قبلا گفتم وجود رشته های متنوع یکی از دلایل جذب دانشجویان خارجی و ورود آن ها به دانشگاه های ترکیه است. در دانشگاههای استانبول می‌توانید در رشته های مختلف پزشکی پرستاری حقوق رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی و مهندسی تحصیل کنید. با تحصیل در ترکیه مدرک تحصیل خود را از یه دانشگاه معروف و با استادندارد های بلونیا که در سرتاسر اروپا مورد تایید است دریافت کنید.

با وجود سختی های ورود به دانشگاه های دولتی اکثر دانشجویان برای ورود به دانشگاه های خصوصی به این کشور سفر می کنند، از طرفی هزینه مناسب تحصیل در این دانشگاه های معتبر نسبت به دانشگاه های هم رتبه در اروپا پایین تر است.

شرایط تحصیل در ترکیه و دریافت پذیرش از دانشگاه

با توجه به این که میخواهید در چه مقطعی تحصیل کنید شرایط کمی متفاوت است، وجه اشتراک تحصیل در مقاطع مختلف باید به زبان انگلیسی و یا ترکی مسلط باشید و مدارک مربوط به تسلط به این زبان ها را در زمان ارسال مدارک ارائه دهید. به منظور تحصیل در ترکیه داشتن مدرک آزمون تومر برای اثبات تسلط به زبان ترکی و مدارک آزمون های زبان انگلیسی TOFEL یا  IELTS برای اثبات تسلط به زبان انگلیسی  ضروری است.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی

  • کپی پاسپورت معتبر
  • کپی شناسنامه
  • رزومه تحصیلی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات دبیرستان به زبان ترکی
  • پرداخت هزینه درخواست
  • فرم تکمیل شده درخواست
  • گواهی تمکن مالی
  • عکس پاسپورتی
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه ها
  • قبولی در آزمون زبان ترکی

مدارک لازم برای پذیرش در مقطع ارشد و دکتری:

علاوه بر مدارک عممومی و مدارک مربوط به تسلط به زبان های ترکی یا انگلیسی، در هر مقطع نیاز هست که آخرین مدارک را به زبان ترکی ترجمه و در اختیار دانشگاه قرار دهید. برای اخذ پذیرش در مقاطع ارشد و دکتری نیاز هست که مدارک زیر نیز به سایر مدارک اضافه شوند

  • مدرک فارغ‌التحصیلی کارشناسی برای داوطلبان ادامه تحصیل در ارشد و مدرک ارشد برای مقطع دکتری
  • فرم درخواست پذیرش
  • نامه انگیزشی
  • رزومه تحصیلی و کاری
  • توصیه‌نامه تحصیلی از استاد و یا مدیر محل کار
  • نمره GRE
  • مدرک زبان تافل یا شرکت در امتحان ورودی زبان دانشگاه
  • مصاحبه کتی و حضوری
  • صورت‌حساب مالی که مبنی بر تمکن مالی داوطلب ادامه تادامه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه در تمام طول دوره تحصیل خود دارد

دانشگاه استانبول

هزینه های تحصیل در ترکیه

یکی از عوامل تاثیر گذار بر هزینه های تحصیل در ترکیه زبانی است که برای تحصیل انتخاب می کنید، آموزش به زبان ترکی قیمت پایینتری نسبت به آموزش به زیان انگلیسی دارد.

اگر قصد دارید برای تحصیل به ترکیه سفر کنید بهتر است قبل از ورود به دانشگاه هزینه‌های هر ترم و همچنین هزینه‌ها ضروری و احتمالی زندگی را بررسی کنید.

هزینه تحصیل کارشناسی در ترکیه

با توجه به نوع دانشگاه، برنامه و مقطع آموزشی هزینه‌ تحصیل در ترکیه متفاوت است. هزینه تحصیل کارشناسی در دانشگاه های دولتی ترکیه که زبان تدریس آن ها انگلیسی می باشد ۵۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار و برای دانشگاه هایی که زبان تدریس آنها ترکی باشد ۳۰۰ تا ۸۰۰ دلار در سال می باشد. همچنین  شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه در مقطع کارشناسی از  ۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار در سال متغیر است.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

در مقطع کارشناسی ارشد هزینه ها بالاتر است و دانشگاه های خصوصی هزینه بیشتری نسبت به دانشگاه های دولتی مطالبه می­کنند. دوره ­های انگلیسی زبان در دانشگاه های عمومی، سالانه حدود ۴۹۰ یورو برای دانشجویان بین المللی هزینه به همراه خواهند داشت. هزینه های موسسات خصوصی با میانگین ۱۲.۵۵۰ یورو، بسیار بالاتر است.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری  در ترکیه

دانشگاه‌های دولتی که به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند، شهریه اندکی در مقطع دکتری دریافت می کنند و معمولا حدود ۸۰۰-۵۰۰ یورو در سال برای دانشجویان بین‌الملل می‌باشد. این مبلغ حتی برای شهروندان ترکیه و یا دوره‌هایی که به زبان ترکی تدریس می‌شوند کمتر است. توجه داشته باشید این میزان با توجه به دانشگاه و دوره دکترا متغیر است. دانشگاه‌های خصوصی سالیانه حدود ۱۷.۵۰۰-۵.۲۵۰ یورو شهریه دریافت می کنند.

هزینه های زندگی دانشجویان در ترکیه

با توجه به اینکه ترکیه کشور ارزانی است هزینه های زندگی بسیار مناسب است. هزینه سکونت، غذا، حمل ‌و نقل، برنامه‌های تفریحی و سفر در مقایسه با دیگر کشورها اروپایی بسیار مناسب بوده و دانشجویان معمولا بین ۳۵۰ تا ۴۲۵ دلار در هر ماه هزینه می‌کنند.

مزایای تحصیل در ترکیه

علاوه بر چند مزیتی که قبل از این در مورد تحصیل در ترکیه به آن اشاره کردیم، در اینجا به موارد دیگری می پردازیم. سیستم آموزشی دانشگاه های ترکیه‌ دارای سبکی مدرن است که به ترکیه اعتبار بین‌المللی بخشیده است. زبان آموزش در دانشگاه‌ها انگلیسی و ترکی است؛ و آموزش زبان برای هر دانشجوی پذیرفته‌شده ارائه می‌گردد و پس از کلاس‌های آماده‌سازی، انتقال به دپارتمان‌های دانشگاه صورت می‌گیرد.

دانشگاه ها دارای استانداردهای آموزشی بالا و اعتبار جهانی هستند.اساتید موفق و سیستم آموزشی یکپارچه جهانی و آموزش با کیفیت باعث می شود که دانشجویان به راحتی از پله‌های ترقی بالا رفته و برای زندگی و حرفه خود آماده شوند.

علاوه بر این مدارک بین‌المللی معتبر دانشگاه های ترکیه در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکا و جهان معتبر است.

محیط آموزشی مدرن و مجهز دانشگاه های ترکیه فرصتی مناسب برای دانشجویان به منظور دسترسی آسان‌ به اطلاعات را فراهم می‌سازند. دانشجویان می‌توانند با استفاده از آزمایشگاه‌، کتابخانه‌، انجمن‌های دانشجویی، فعالیت‌های هنری و فعالیت‌های دانشجویی دیگر، تحصیلات عالی خود را در مکانی مدرن به اتمام برسانند.

مزایای زندگی در یک کشور امن با مردمی مهمان نواز و صمیمی و همینطور کشوری ارزان با دسترسی آسان به امکانات اقامتی، تغذیه و حمل و نقل عمومی به مزایای بالا اضافه کنید.

لیست بهترین دانشگاه های استانبول

بهترین دانشگاه های ترکیه در شهرهای استانبول و آنکارا قرار دارند، در اینجا لیستی از این دانشگاه ارائه داده شده است.

دانشگاه کوچ – دانشکده‌های علوم پایه، ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد، مهندسی و مدرسه‌ی عالی بهداشت

دانشگاه سابانجی – دانشکده‌‌ی هنر، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی، دانشکده‌‌ی مدیریت و مدرسه‌‌ی زبان

دانشگاه استانبول – دانشکده‌های پزشکی، علوم پایه، ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد، مهندسی

دانشگاه آیدین – رشته‌های مهندسی و پزشکی

دانشگاه اوکان – دانشکده آموزش ، دانشکده هنر و علوم ، دانشکده هنرهای زیبا ، دانشکده حقوق ، دانشکده اقتصاد و علوم اداری ، دانشکده مهندسی و معماری.

دانشگاه بیلگی- رشته‌های کامپیوتر، ادبیات تطبیقی، ریاضیات، روانشناسی، جامعه شناسی، تاریخ، موسیقی، اقتصاد، مدیریت، علوم سیاسی، امور مالی بین المللی، روابط بین الملل، روابط مردم، نظام های ارتباط رسانه ای، تبلیغات، سینما ـ تلویزیون، روزنامه نگاری تلویزیون، طراحی ارتباط بصری، هنرهای صحنه و نمایش و مدیریت عمومی

دانشگاه یدی تپه- رشته‌هایی مانند علوم سیاسی، ارتباطات بین‌الملل به زبان فرانسه

سخن آخر

اگر قصد دارید برای ادامه تحصیل به ترکیه سفر کنید، مشاوران ترکیش مگ آماده پاسخگویی به شما در تمامی زمینه های مربوط به تحصیلات در دانشگاه های ترکیه هستند. قبل از هر کاری زمان پذیرش و زمان ارسال درخواست برای پذیرش دانشگاه مورد نظرتان را بررسی کنید، شرایط دانشگاه های مختلف متفاوت است. بررسی کنید چه قدر فرصت دارید که برای درخواست پذیرش اقدام کنید و برای یادگیری زبان انگلیسی یا ترکی، درخواست اقامت تحصیلی و پیدا کردن محلی برای سکونت آماده شوید.

دانشگاه استانبول


صوفی