گردشگری و توریسم

هایکو ماس: آمریکا در حل بحران کرونا با اروپا همکاری کند

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان امروز (شنبه) در گفت وگو با روزنامه «آوگسبورگر آلگماینه» از آمریکا خواست در بحران کرونا از یکجانبه گرایی خودداری کرده و با اتحادیه اروپا و جهان همکاری کند.

وی گفت ایالات متحده و اروپا اکنون باید با هم کار کنند تا اقتصاد و تجارت جهانی با وجود کرونا دوباره ادامه یابد. به گفته وی هیچ کس نمی تواند به تنهایی این شاهکار را انجام دهد.

وزیر خارجه آلمان افزود: ایالات متحده و اتحادیه اروپا در کنار هم تأثیر فوق العاده ای دارند که ما می خواهیم و باید در صحنه جهانی از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره تلویحی به اختلافات گسترده میان بروکسل و واشنگتن تاکید کرد: حتی اگر اخیراً مجبور شده باشیم این موضوع را به یاد بیاوریم، نظام ما مبتنی بر یک پایه مشترک ارزشها است و نقاط مشترک بیشتری نسبت به تضادها داریم.

ماس همچنین روابط دو سوی آتلانتیک را از جمله مهمترین ستون های سیاست خارجی کشورش دانست.

آلمان اواخر فروردین آمریکا را به علت جلوگیری از ارسال تجهیزات پزشکی خریداری شده،  به اجرای راهبردهای “غرب وحشی” متهم کرده بود.  

در این ارتباط هایکو ماس در گفت و گو با اشپیگل ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده با توجه به بحران ویروس کرونا، در روابط بین‌الملل خود تجدیدنظر کند.

همچنین اقدامات «دونالد ترامپ» در خصوص مقابله جهانی با ویروس کرونا از جمله توقف کمک به سازمان جهانی بهداشت انتقاد مقامات برلین را به دنبال داشته است. ماه گذشته رئیس جمهوری آمریکا با قطع کمک مالی کشورش به سازمان جهانی بهداشت موافقت کرد و مدعی شد آژانس جهانی بهداشت مانع از واکنش جهانی به این همه‌گیری شده و اجازه داده درباره دامنه واقعی شیوع اولیه کووید-۱۹ در چین مخفی شود.

در پی این اقدام،  آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، مقابله با شیوع ویروس کرونا را نیازمند واکنش جهانی بی‌سابقه‌ دانست و تاکید کرد، کاهش کمک به سازمان جهانی بهداشت که برای چنین واکنشی تلاش می‌کند، اقدامی بی‌موقع است.

براساس آخرین آمار منتشر شده تاکنون یک میلیون ۵۷۹ هزار و ۲۵۲ نفر در سراسر اروپا به کرونا مبتلا شده و از این تعداد ۱۵۰ هزار و ۱۴۹ نفر زندگی خود را از دست داده‌اند.