گردشگری و توریسم

دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بیشترین بیمار تالاسمی در کشور را دارد

دکتر محمد مهران امینی فرد روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این تعداد بیماران تالاسمی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر سالانه افزون‌بر ٧٠٠ میلیارد ریال برای دولت هزینه در بر دارد.

وی بیان کرد: سه مرکز جامع خدمات بیماران خاص در حوزه این دانشگاه در شهرهای ایرانشهر، نیکشهر و چابهار وجود دارد که در این مراکز علاوه‌بر تزریق خون کار مراقبت‌های تکمیلی بهداشتی نیز انجام می‌شود. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر عمده دلیل گسترش تالاسمی در منطقه بلوچستان را انجام ندادن آزمایش‌های لازم قبل از ازدواج عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی عاقدان محلی بدون در نظر گرفتن آزمایشات قبل ازدواج به جاری کردن عقد اقدام می‌کنند و همچنین مقاومت خانواده‌ها در مقابل سقط جنین تالاسمی ماژور از دیگر علل آمار بالای این بیماری در این منطقه است.

وی گفت: مجوز شرعی سقط جنین در سه ماهگی با انجام آزمایشات مخصوص از علما شیعه و سنی گرفته شده و افراد در صورت تشخیص جنین به این بیماری می‌توانند آن را سقط کنند.

امینی فرد اظهارداشت:با اقدامات پیشگیرانه بهداشتی و آگاه‌سازی حدود ۵۰۰ عاقد محلی، برگزاری نشست‌های همفکری با روحانیون و معتمدان خوشبختانه میزان بروز تالاسمی از ۵۸ مورد در سال ۹۲ به ۱۲ مورد در سال ۹۸ کاهش پیدا کرده اما هنوز باید تلاش کنیم تا به صفر برسیم.

وی تنها راه جلوگیری از بیماری تالاسمی را انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج دانست و افزود: جوانان برای جلوگیری از تولد فرزندان بیمار، آزمایش‌های لازم را قبل از ازدواج به درستی انجام دهند.

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.