گردشگری و توریسم

دریافت رشوه پدر از آل سعود، «فیلیپ ششم» را از ارث محروم کرد

روزنامه ال پاییس اسپانیا روز دوشنبه در گزارشی نوشت: پادشاه اسپانیا در حالی‌ این تصمیم را اتخاذ کرده که برخی‌ خبرها به وی به عنوان ذینفع دو موسسه به نام های زاکاتکا و لوکوم اشاره داشتند. در همین ارتباط، دادستانی مبارزه با فساد اسپانیا، مؤسسه لوکوم را به دلیل دریافت ۱۰۰ میلیون یورو از عربستان سعودی در سال ۲۰۰۸ تحت تحقیقات قرار داده است.

با این تصمیم بی‌ سابقه، فیلیپ ششم خود را از هر کاسبی که ممکن است پدرش در خارج از کشور داشته باشد، جدا کرده است.

در این بیانیه یاد آوری می‌ شود که فیلیپ ششم در سخنرانی تاج‌گذاری خود در سال ۲۰۱۴، تأکید کرد که دربار باید ابهت خود را حفظ کند و یک رفتار شایسته، صادقانه و شفاف داشته باشد.

در راستای این اصول، پادشاه افزود که می‌ خواهد همه به طور رسمی و عمومی‌ بدانند که تصمیم خود در صرف نظر کردن از ارث شخصی‌ که می‌ تواند به او تعلق گیرد و همچنین هر گونه دارایی، سرمایه گذاری یا ساختار مالی‌ که ریشه آن با قانون یا معیارهای شایستگی فعالیت های نهادی و خصوصی دربار مطابقت نداشته باشد را به پدرش ابلاغ کرده است.

خوان کارلوس از زمان فوت ژنرال فرانکو در سال ۱۹۷۵ پادشاه اسپانیا بود و ۶ سال پیش در پی افشای روابط محرمانه‌اش با یک زن و سفرهای تفریحی در اوج بحران مالی اسپانیا با انتقادهایی کم‌سابقه روبرو شد که در نهایت، مقام خود را به پسرش واگذار کرد.