گردشگری و توریسم

ضرورت گذر از آیین‌های آخر سال

براساس سنت‌های دیرین، خانواده‌ها پنجشنبه پایان هر سال را به زیارت اهل قبور می‌روند و برای رفتگان خود فاتحه می‌خوانند و خیرات نذر می‌کنند.

پیشتر گذشتگان بر این عقیده بودند که روح درگذشتگان در پنجشنبه آخر سال نظاره‌گر است از این رو برای درگذشتگان بر سر مزارها فاتحه می خوانند و نذر می‌کردند. 
اما اسفندماه امسال،با توجه به شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشور و چهارمحال و بختیاری ضرورت دارد تا مردم، با پرهیز از برگزاری هرگونه مراسم و جلوگیری از حضور در تجمع‌های مختلف، برای ریشه‌کنی ویروس کرونا همکاری و اقدام کنند.
پنجشنبه آخر سال با سایر پنجشنبه‌ها تفاوتی ندارد
استاد حوزه علمیه و امام جمعه موقت شهرکرد گفت: پنجشنبه آخر سال هیچ تفاوتی با سایر پنجشنبه‌های دیگر سال ندارد.
حجت‌الاسلام سید ابوالحسن فاطمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال که در شهرکرد و برخی شهرهای دیگر مرسوم بوده است، از لحاظ دینی، احادیت و روایات با پنجشنبه‌های دیگر در طول سال متفاوت نیست.
وی افزود: مستحب بودن فاتحه اهل قبور در طول سال سفارش شده است و مومنان نیز به زیارت اهل قبور می‌روند و در سایر پنجشنبه‌ها نیز این مستحب به همان صورت انجام می‌شود.
فاطمی تصریح کرد: این موضوع یک دیدگاه محلی است که براساس آن مردم در آستانه سال نو به زیارت اهل قبور می‌روند.
وی یادآور شد: این برنامه دستور دینی نیست و یک سنت محلی مانند آیین “چراغ‌بران” شهرکردی‌ها قبل از تحویل سال نو در حرم مطهر امامزادگان دو معصوم شهرکرد است، که براساس باورهای دینی و اعتقاد به اهل بیت از سوی مردم انجام می‌شود.
مدیر حوزه علمیه شهرکرد اظهار داشت:وقتی این مساله دستور دین نیست باید با توجه به شرایط حساس کنونی و خطرناک بودن احتمال شیوع و گسترش ویروس کرونا، آن را برگزار نکرد و می‌توان زیارت اهل قبور  را به زمان دیگری موکول کرد.
وی گفت: براساس فرمایش پیامبر مکرم اسلام ، دوشنبه‌ها، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها برای زیارت اهل قبور سفارش شده است.
فاطمی تاکید کرد: در شرایط حساس کنونی و احتمال شلوغی آرامستان‌ها در پنجشنبه آخر سال و خطر شیوع و گسترش ویروس کرونا، مردم می‌توانند در روزهای دیگر مانند دوشنبه‌ها و یا جمعه‌ها به زیارت اهل قبور بروند.
وی افزود: مومنان مطمئن باشند با نرفتن به زیارت اهل قبور چیزی از واجبات کم نمی‌شود.
امام جمعه موقت شهرکرد تصریح کرد: در این شرایط حساس،به‌ علت شیوع ویروس کرونا، وقتی برگزاری و اقامه نمازهای جمعه و جماعت تعطیل شده است، پس می‌توان زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال را به زمان خلوت دیگری مانند روزهای جمعه یا دوشنبه موکول کرد.
وی یادآور شد: البته باید توجه داشت که اصل موضوع و به‌یاد گذشتگان بودن اقدام خوبی است.
فاطمی اظهار داشت: در این راستا با توجه به شرایط حساس کنونی مومنان می‌توانند در خانه‌های خود برای درگذشتگان فاتحه بخوانند و یا هزینه خیرات و مبرات را به افراد مستحق، خیریه‌ها و نیازمندان بدهند که با این اقدام به‌ طور یقین ثواب به اموات می‌رسد.
شهروندان از حضور در آرامستان‌ها پرهیز کنند
سرپرست شهرداری شهرکرد نیز گفت: مدیریت شهری در مرکز چهارمحال و بختیاری از شهروندان تقاضا دارد تا از حضور در آرامستان‌ها پرهیز کنند.
محمدرضا امیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: شهروندان برای جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا با خودداری از حضور در آرامستان‌ها و پرهیز از برگزاری و شرکت در مراسم ترحیم و تجمع‌های گروهی، همکاری و همراهی کنند.
وی افزود: نیروهای شهرداری شهرکرد هر شب با همکاری دستگاه‌های اجرایی و قشرهای مختلف مردم و هیات‌های مذهبی نسبت به ضدعفونی معبرها و خیابان‌های مرکز چهارمحال و بختیاری اقدام می‌کنند.
امیدی تصریح کرد: به‌همین منظور شهروندان نباید تردد غیرضروری در خیابان‌ها، شرکت در تجمع‌ها و حضور در آرامستان‌ها شهرکرد زحمات دیگران را در راه مبارزه برای ریشه‌کنی ویروس کرونا از بین ببرند.
وی یادآور شد: در همین راستا از تمامی شهروندان شهرکردی تقاضا می‌شود با ماندن در خانه برای درگذشتگان خود از راه دور فاتحه بفرستند.
شهروندان مراسم ترحیم برگزار نکنند
رییس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: شهروندان در شرایط حساس کنونی از برگزاری مراسم ترحیم خودداری و هزینه آن را در امور خیریه صرف کنند.
فرهاد رییسی دهکردی تاکید کرد: برای برگزاری هزینه‌های مراسم هر متوفی به طور میانگین ۵۰۰ میلیون ریال هزینه می‌شود.
وی اظهار داشت: می‌توان از شرایط کنونی ،فرصت‌سازی و بخشی از این هزینه‌ها را برای امور خیریه و خداپسندانه مصرف کرد.
رییسی دهکردی تصریح کرد: در همین راستا خانواده‌ها می‌توانند علاوه بر پرهیز از حضور در آرامستان‌ها،هزینه‌های خیرات را هم برای امور خیریه اختصاص دهند.
مردم تا اطلاع بعدی از حضور در آرامستان‌ها خودداری کنند
سرپرست مدیریت ارتباطات شهرداری شهرکرد نیز گفت: با توجه به شیوع و گسترش ویروس کرونا در جامعه، شهروندان باید تا اطلاع بعدی از حضور در آرامستان‌ها خودداری کنند.
اکبر ایازی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: با توجه به مشاهده مواردی از مبتلایان ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری، مراجع ذیصلاح برای مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی تاکیدهای فراوانی داشته‌اند.
وی افزود: در همین راستا شهرداری شهرکرد توصیه می‌کند تا هرگونه مراسم، تجمع و حضور در آرامستان‌های مرکز چهارمحال و بختیاری برگزار نشود.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.
این ویروس اکنون به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
شست‌ و شوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.