اماکن دیدنی ایران

برگرد ، ما داغدار عروس سبز شمالیم


قاصدک 24

با هیچ زبانی چاره شان نمی توان کرد . نه با خواهش و تمنا، نه با هشدار و نه حتی با زبان زور و تهدید .

فرنگیس شنتیا

بلایی که مسافران با سوغات شوم کرونا ، بر سر خطه شمال و عروس همیشه سرسبز ایران آوردند ، حالا مردم سایر
استان های میهمان پذیر را به دلهره و تکاپو انداخته و کار را به جایی رسانده که بیشتر از مسوولان در صدد ممانعت از ورود این میهمانان به شهر خود باشند ، حتی اگر شده با راه اندازی کمپین های متعدد در فضای مجازی .
مسافران رانده از شمال ، با بار وبندیل های خود ، حالا راه استان های جنوبی را پیش گرفته اند . مساعد بودن آب و هوا و عدم کنترل و سخت گیری در مبادی ورودی شهرهای جنوب کشور ، سبب شده که این مسافران چراغ خاموش به سمت مناطق جنوبی سرازیر شوند و خواسته و ناخواسته مانند بمب های ساعتی ، سوغاتی مرگبار را برای مردم این شهرها به ارمغان بیاورند.
در شیراز و دیگر شهرهای فارس نیز با وجود اعلام تعطیلی مراکزاقامتی ، گردشگری و تاریخی ، تردد خودروهای دارای پلاک غیربومی به قوز بالا قوز برای استانی تبدیل شده که مردمش بواسطه بالا بودن سطح آگاهی و فرهنگی ، در قرنطینه خانگی خودخواسته فرو رفته و از کار و کاسبی افتاده اند تا بلکه از اپیدمی شدن این بیماری مهلک جلوگیری کنند اما مساله این جاست که آن ها که باید قاصد مصیبت و بیماری و مرگ باشند ، می آیند و هیچ کس هم جلودارشان نیست .
همین بی مبالاتی سبب شده که مردم فارس که تا هفته گذشته تلاش می کردند با انتشار مضامین فرهنگی و هشداری جلوی ورود این مسافران را بگیرند ، با لحن تند تری پیام های خود را منتقل کنند . در یکی از تازه ترین این پیام ها مردم با انتشار عکس کتاب «بی شعوری » اعلام کرده اند که از مسافرانی که جان هموطنان برایشان هیچ ارزشی ندارد باید به این شکل استقبال کرد نه مثل هر سال با اهدای شاخه گل و دیوان حافظ .


در پیام دیگری که دست به دست در فضای مجازی می چرخد ، مردم نوشته اند : « فارس عید ندارد امسال ، برگرد – ما داغدار عروس سبز شمال هستیم».
بسیاری دیگر نیز با انتشار محتواهایی با مضامین همدردی با مردم گیلان ، اعلام کرده اند : «جان مردم ؛ قربانی جوجه خوران و کباب خوران یک عده خاص »
به هر روی آن چه مسلم است راه اندازی این کمپین های فرهنگی برای جماعت کاملا غیرفرهنگی ، جوابگو نیست و نخواهد بود. پرسه شبانه مسافرانی که مانند زامبی ها در خیابان های تاریک و سوت و کور شیراز به دنبال مغازه های باز و غذا خوری می گردند و کمی هم با ترس و نگرانی آدرس این جا و آن جا را می پرسند ؛ تلنگر محکمی است که تا دیرنشده و فارس را هم در وضعیت قرمز قرار نداده اند مبادی ورودی این استان تحت کنترل قرار گیرد . برای فارس به عنوان استانی که باغ شهرها و روستاهای هدف گردشگری اش حیاط خلوت این دسته از مسافران است ، امروز و فردا کردن تاوان سنگینی خواهد داشت .


صوفی