گردشگری و توریسم

شکست حزب حاکم اسلواکی در انتخابات پارلمانی

به گزارش خبرگزاری د. پ. آ. آلمان حزب حاکم چپ گرای اسمر (Smer) بزرگترین شکست سیاسی را متحمل شد. با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی روز گذشته جمهوری اسلواکی حزب اپوزیسیون «مردم عادی» (Ol’ano) موفق به کسب ۲۵ درصد آرا شد و حزب حاکم اسمر نیز تنها ۱۸.۳ درصد آرا را از آن خود کرد.
به این ترتیب نمایندگان حزب اپوزیسیون ۵۳ کرسی از مجموع ۱۵۰ کرسی این کشور عضو اتحادیه اروپا را تصاحب کرده و شمار کرسی های حزب اسمر به ۳۸ کرسی کاهش یافت.
این نخستین بار است که حزب مردم عادی بیشترین کرسی ها را در انتخابات پارلمانی کسب می کند. این حزب که متشکل از شخصیت های مستقل و فعالان اقتصادی است و طی دو دوره قانونگذاری پیشین همواره در جناح اپوزیسیون قرار داشته است، این بار با سرلوحه قرار دادن شعار مبارزه با فساد توانست نظر اکثریت رای دهندگان را جلب کند.
با اعلام نتایج انتخابات، «پیتر پلگرینی» نخست‌وزیر اسلواکی از حزب اسمر به شکست خود اذعان کرد.

کمپین انتخاباتی اسلواکی در سایه خشم مردمی از قتل سال گذشته یک روزنامه‌نگار میدانی و نامزد وی برگزار شد. این روزنامه‌نگار زمانی که بر روی پرونده یک فساد گسترده تحقیق می کرد، به قتل رسید.
 این جنایت به تظاهرات گسترده و غلیان احساسات عمومی علیه فساد منجر شد. اسلواکی که تا سال ۱۹۹۳ جزئی از جمهوری چک بود، از سال ۲۰۰۴ عضو اتحادیه اروپا و ناتو شده و در اوایل سال ۲۰۰۹ به منطقه یورو پیوسته است.