گردشگری و توریسم

هیچ بیمار مشکوک به ابتلای به کرونا در خراسان گزارش نشده است

دکتر زهرا نهبندانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری مشکوک به ابتلای به کروناست که دارای “تب و سرفه، علائم تنفسی، سابقه سفر به کشور چین طی دو هفته گذشته و یا تماس با بیمار قطعی مبتلا به کرونا” باشد.

وی با بیان‌ اینکه علائم بیماری کرونا شبیه آنفلوآنزا همراه با تب، گلودرد، سرفه و عفونت تنفسی است اضافه کرد: تعدادی از مسافران خارجی که با علایم تب و مشکلات تنفسی در پایگاههای بهداشتی مرزی به بیمارستانها ارجاع داده شده‌اند مشکوک به کرونا نبوده اند بلکه جهت اطمینان بیشتر اقدامات پیشگیرانه بر روی آنان انجام شده است.
او ادامه داد: مسافران خارجی ورودی به خراسان رضوی در پایگاههای مراقبت مرزی از نظر احتمال ابتلا به بیماریهای مختلف از جمله کرونا غربالگری می‌شوند که این پایگاههای بهداشتی در مبادی ورودی مسافران از طریق مرزهای زمینی و هوایی شامل دوغارون در تایباد، باجگیران در قوچان، لطف آباد در درگز، سرخس و فرودگاه مشهد به طور شبانه‌روزی فعال هستند.
وی اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت در این پایگاههای مراقبت مرزی مسافران دارای علائم مشکوک به بیماریهای مختلف در قالب ۱۴ سندرم  به منظور پیشگیری از انتقال بیماریهای واگیردار به کشور مورد بررسی قرار می‌گیرند.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ایران در زمره ۲۵ کشور پر مخاطره جهان به لحاظ ابتلا به ویروس کرونای چینی از سوی سازمان جهانی بهداشت معرفی نشده است و تنها کشور پرخطر منطقه امارات متحده عربی معرفی شده است.
دکتر نهبندانی افزود: احتمال ورود کرونا به کشورمان پایین است اما در عین حال آمادگی‌ها برای پیشگیری و مبارزه با  این بیماری در خراسان رضوی و کشور در حال انجام است.
وی با اشاره به اقدامات پیشگیری از بیماری آنفلوانزا و کرونا گفت: حفظ آرامش و دوری از نگرانی، رعایت بهداشت فردی، پرهیز از تردد در اجتماع‌های پرتردد توسط گروههای پرخطر مانند سالمندان، مادران باردار و کودکان زیر پنج سال،  شستن مرتب دست‌ها با صابون یا استفاده از مایع ضد عفونی، استفاده از ماسک برای گروههای پرخطر، همراه داشتن دستمال و دفع بهداشتی ترشحات تنفسی، پرهیز از تماس با حیوانات اهلی، دست ندادن و روبوسی نکردن و  حفظ فاصله با دیگران از این جمله است.
پس از  شناسایی نخستین مورد آلوده به ویروس کرونا در شهر ووهان چین در آذر ماه گذشته (دسامبر) هم اکنون این ویروس با سرعت در حال گسترش در سراسر جهان است.
هم اکنون بیش از ۳۴ هزار نفر آلوده به ویروس کرونا در چین تایید شده است و بر اساس آمارهای منتشره شمار کشته‌های ناشی از آلودگی به این ویروس بیش از ۷۰۰ نفر گزارش شده است.
به غیر از چین، موارد تایید شده ابتلا به این ویروس در کشورهای تایلند، ژاپن، کره جنوبی، ویتنام، سنگاپور، نپال، فرانسه، ایالات متحده آمریکا، مالزی و استرالیا هم ثبت شده است.